Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Mimo, że od 10 lat jesteśmy w Unii ostatnie wybory do Europarlamentu potwierdziły znikome zainteresowanie pełnoletnich Polaków tym wydarzeniem. Niska frekwencja rodzi pytania: czy Unia po latach to wciąż żywy, czy sztuczny twór? Potrzebujemy jej dla uzasadnienia wspólnoty państw czy samo położenie geograficzne wystarczy, by czuć się jak pełnowartościowy Europejczyk? Dajemy przyzwolenie i prawo do współdecydowania naszym europosłom czy stoimy z boku, dołączając do powiększającego się grona eurosceptyków.
3 czerwca w auli II Liceum Ogólnokształcącego im. M. Konopnickiej w Nowym Sączu odbyła się debata oksfordzka pn. „Obywatel nie biorąc udziału w eurowyborach szkodzi Polsce”, organizowana w czasie Dnia Aktywnego Obywatela, w ramach projektu „Partycypacja społeczna w praktyce – wsparcie aktywności społecznej mieszkańców Małopolski” z udziałem młodzieży z klas Ib, IIb, kierownictwa szkoły i grona, ale niestety bez zaproszonych lokalnych liderów samorządowych Nowego Sącza. Organizatorami dyskursu były fundacje: GAP (Gospodarki i Administracji Publicznej) oraz Akademii Ekonomicznej.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Scenariusz spotkania odpowiadał formule debaty wypracowanej w brytyjskim parlamencie. Od niemal dwóch wieków (180 lat) Uniwersytet w Oxfordzie, a dokładniej Stowarzyszenie Oxford Union, rywalizuje z uczelnią w Cambrigde. Naprzeciw siebie stają grupy Propozycji i Opozycji złożone z mówców, którzy definiują tezę debaty i wyjaśniają, jak należy ją rozumieć, formułują stosowne argumenty, zbijają (obalają) te wysuwane przez drużynę przeciwną, przemawiają za przyjęciem tezy, utrwalają i uzasadniają prezentowane stanowisko. Celem spotkania jest rozwijanie umiejętności oratorskich, dzielenie się przemyśleniami wynikającymi z postawionej tezy i pogłębianie wiedzy, mniejszy nacisk kładzie się na formułowanie konkretnych wniosków.
Projekt, w którym uczestniczyła młodzież II LO, ma przede wszystkim aktywizować: „aktorów społeczności lokalnej w zakresie realizacji partycypacyjnego modelu prowadzenia polityk publicznych”. Projekt składa się z pięciu etapów. Dwa spośród nich realizowano w murach „Konopnickiej”. Celem Dnia Aktywnego Obywatela stało się kreowanie postaw prospołecznych u osób młodych, zaś towarzyszących im warsztatom – kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich, prowadzących do wzmocnienia wolontariatu.
Głównymi bohaterami Dnia Aktywnego Obywatela w II LO była Propozycja i Opozycja. Drużyny tworzyli: Maria Bajorek (IIb), Marcin Sarna (IIb), Kamila Hamiga (Ib), Beata Gołkowska (IIb) oraz Monika Janusz (IIb), Maciej Opoka (Ib), Julia Baran (IIb), Bartosz Migacz (IIb).
Kultura spierania się na argumenty, szacunek dla przeciwnika, nieprzerywanie wypowiedzi obowiązywały nie tylko obie strony, ale też uczestników, którzy mieli możliwość zadawania pytań debatującym rówieśnikom. Warto podkreślić pełne merytoryczne przygotowanie zarówno do potwierdzenia jak i obalenia tezy. Rozmówcy podkreślali wagę postawionego problemu i choć tylko nieliczni, z racji młodego wieku, wzięli w tegorocznych wyborach udział, nie mogli nie zgodzić się ze stanowiskiem Beaty, przedstawicielki Propozycji podsumowującej debatę, że posiadanie dowodu osobistego zobowiązuje do czynnego potwierdzenia dojrzałości obywatelskiej przy urnie z kartą do głosowania w ręce. Nie może dziwić wynik głosowania. Przy jednym głosie niezdecydowania, pozostałe 42, dały wygraną obu stronom: remis.
Autor: -
Dodano: 2014-06-12 15:12:57