Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Pieniądze sądeckich podatników
Projekt budżetu Miasta Nowego Sącza na 2004 rok przygotowany przez służby finansowe pod kierunkiem skarbnika Jadwigi Kusiak zakłada:
planowane dochody w wysokości - 184 538 952 zł, które maleją o 3,2 % w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok;
planowane wydatki - 206 380 206 zł, które wzrastają o 4,6 % w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok, w tym:
planowane wydatki bieżące ogółem - 187 354 287 zł
tj. o 3,9% powyżej przewidywanego wykonania w 2003 roku;
planowane wydatki majątkowe - 19 025 919 zł i są one o 11,5% wyższe w porównaniu do przewidywanego wykonania w 2003 roku.
planowany deficyt na 2004 rok wynosi - 21 841 254 zł i jest planowany do sfinansowania z zaciągniętych kredytów długoterminowych.

fot. (leś)
Z uwagi, iż w 2004 roku miasto Nowy Sącz, stosownie do zawartych poprzednio umów kredytowych i pożyczek zobowiązane jest do spłat rat pożyczek i kredytów długoterminowych w wysokości 6 091 686 zł, planowana wysokość kredytów długoterminowych do zaciągnięcia w 2004 roku wynosi 27 000 000 zł.
Ustawa z dnia 13 listopada 2003 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wprowadziła zmiany w strukturze dochodów jednostek samorządu terytorialnego w porównaniu do okresów ubiegłych. Wprowadzone zmiany spowodowały przede wszystkim zwiększenie dochodów własnych jednostek w strukturze dochodów ogółem, głównie przez zwiększenie wskaźnika udziału jednostek samorządu terytorialnego w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa tj. podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w podatku od osób prawnych, przekwalifikując równocześnie wiele zadań zaliczonych do zadań zleconych realizowanych z dotacji celowych z budżetu państwa na zadania własne, jak również ograniczając znacznie dofinansowanie z dotacji celowych zadań własnych jednostek samorządowych.
Stąd też w planowanych dochodach Miasta na 2004 rok nastąpił znaczny wzrost w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok dochodów własnych.
Dochody własne planuje się zrealizować w wysokości 86 747 082 zł co stanowi 22,9 % wzrostu w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok z równoczesnym znacznym zmniejszeniem dotacji celowych oraz subwencji.
Przyznane na 2004 rok dotacje celowe i ujęte w planie budżetu miasta w wysokości 23 391 611 zł i maleją o 34,2% w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok. Subwencje ogólne (w tym tylko subwencja oświatowa) otrzymana na podstawie decyzji Min. Fin. wynosi 74 400 259 zł co w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok wykazuje spadek w wysokości 12,0%.
Po sporządzeniu analizy porównawczej wyszacowanych planowanych dochodów miasta stosownie do wprowadzonych zmian w systemie finansowania jednostek samorządu terytorialnego, w dochodach miasta na 2004 rok występuje ubytek dochodów w porównaniu do sytuacji finansowej w 2003 roku o około 5 978 000 zł.
To znaczy że zwiększone wpływy z tytułu udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa nie zrekompensowały obniżonych wpływów z tytułu dotacji celowych oraz subwencji ogólnych.
Dodatkowo obciążono Miasto obowiązkiem wpłaty do budżetu państwa 7 776 653 zł.
Podstawą ustalenia wpłaty były osiągnięte wysokie dochody miasta w przeliczeniu na 1 mieszkańca w roku bazowym, którym dla roku 2004 jest rok 2002.
Z uwagi na to, iż wyjątkowo w 2002 roku miasto osiągnęło znaczne wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (dynamika udziałów miasta w podatku dochodowym od osób fizycznych w porównaniu do okresów ubiegłych w 2002 roku wyniosła aż 253,9 %) dochody przeliczeniowe na 1 mieszkańca miasta w okresie bazowym znacznie odbiegają od średniej i dlatego też ustalono i nałożono na miasto obowiązek odprowadzenia tak znacznej kwoty.
Osiągnięcie wysokich dochodów z tego tytułu przez Miasto Nowy Sącz w 2002 roku ma również przełożenie na brak uzyskania subwencji równoważącej tak dla zadań gminnych jak i powiatowych Miasta, przeznaczonej na wyrównanie ewentualnego ujemnego wpływu zmian w systemie finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego począwszy od 2004 roku na budżety tych jednostek.
W związku z przedstawioną sytuacją finansową miasta w projekcie budżetu miasta na 2004 rok założono znaczne oszczędności w planowanych wydatkach w tym głównie wydatkach bieżących.
Wprawdzie wydatki bieżące wzrastają w porównaniu do przewidywanego wykonania o 4,6 % w tym wydatki bieżące o 3,9% jednakże po wyeliminowaniu obowiązkowej wpłaty do budżetu państwa (kwota 7 776 653 zł) planowane do realizacji wydatki bieżące miasta wzrastają o 0,4 % w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2003 rok. Przy planowaniu zadań bieżących kierowano się przede wszystkim tym, aby planowane wydatki na wynagrodzenia nie przekraczały wzrostu 3 % powyżej przewidywanego wykonania za 2003 rok z uwzględnieniem jednorazowych wydatków występujących w okresie ubiegłym, względnie uwzględnienia sytuacji, które powstają w ciągu roku a mają wpływ całoroczny dopiero w roku następnym, co w takim przypadku mogło spowodować wykazanie wyższego wskaźnika niż 3% wzrostu.
Natomiast pozostałe wydatki rzeczowe zaplanowano na poziomie zbliżonym do przewidywanego wykonania za rok ubiegły z uwzględnieniem rozliczeń wydatków mających charakter wydatków jednorazowych, występujących tylko w roku ubiegłym lub względnie z których można było zrezygnować albo je ograniczyć.
W projekcie budżetu miasta na 2004 rok pomimo trudnej sytuacji finansowej przyjęto realizację zadań inwestycyjnych w ogólnej wartości 19 025 919 zł co zakłada w porównaniu do przewidywanego wykonania za okres ubiegły wzrost o 11,5%.
Plan wydatków majątkowych w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:
Transport i łączność 10 234 285 zł
Gospodarka mieszkaniowa 680 000 zł
Działalność usługowa 80 000 zł
Administracja publiczna 488 550 zł
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona ppoż. 150 000 zł
Oświata i wychowanie 480 000 zł
Pozostałe zadania w zakresie polityki społ. 50 000 zł
Edukacyjna opieka wychowawcza 200 000 zł
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 5 549 334 zł
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 1 083 750 zł
Kultura fizyczna i sport 30 000 zł
Realizacja zadań inwestycyjnych do niniejszego projektu budżetu miasta na 2004 rok obejmuje przede wszystkim kontynuację zadań rozpoczętych w okresach ubiegłych i to tak w zadaniach z zakresu gospodarki komunalnej i ochrony środowiska jak i zadań drogowych oraz część niezbędnych zadań noworozpoczynanych w 2004 roku, w tym głównie zadań drogowych.
Przedłożony projekt budżetu miasta na 2004 rok nie zabezpiecza w planie wydatków wkładu własnego miasta na współfinansowanie zadań planowanych do realizacji w ramach wniosków skierowanych do sektorowego programu operacyjnego – transport, z uwagi na brak ostatecznych informacji o akceptacji i przyjęciu do współfinansowania złożonych wniosków.
Struktura planowanych wydatków w przedłożonym projekcie budżetu miasta na 2004 rok przedstawia się w sposób następujący:
Oświata i wychowanie 86 072 453 - 41,7 %
Edukacyjna opieka wychowawcza 10 695 594 - 5,2 %
Pomoc społeczna 25 581 767 - 12,4 %
Transport i łączność 20 195 685 - 9,8 %
Administracja publiczna 14 365 974 - 7,0 %
Gospodarka komun. i ochrona środ. 11 719 334 - 5,7 %
Bezpiecz. publiczne i ochrona ppoż. 9 009 088 - 4,4 %
Różne rozliczenia 8 472 535 - 4,0 %
Gospodarka mieszkaniowa 4 611 541 - 2,2 %
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 4 169 412 - 2,0 %
Kultura i ochrona dziedz. narod. 3 975 986 - 1,9 %
Ochrona zdrowia 3 927 936 - 1,9 %
Kultura fizyczna i sport 1 182 900 - 0,6 %
Obsługa długu publicznego 936 232 - 0,5 %
Działalność usługowa 657 630 - 0,3 %
Przetwórstwo przemysłowe 353 523 - 0,2 %
Turystyka 200 000 - 0,1 %
Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem 180 000 - 0,1 %
***
Na podstawie wstępnych informacji uzyskanych w Min. Finansów istnieje pewne prawdopodobieństwo uzyskania w ciągu 2004 roku kwoty rekompensującej wydatek miasta związany z nałożoną wpłatą do budżetu państwa w wysokości 7 776 653 zł.
W tym stanie rzeczy planowana w projekcie budżetu miasta na 2004 rok kwota 27 000 000 zł do pokrycia z kredytów długoterminowych na sfinansowanie występującego deficytu zostanie ograniczona o w/w kwotę. Jak również pozyskane w ciągu 2004 roku środki ze źródeł pozabudżetowych, bądź pochodzących z wypracowanych dodatkowo dochodów będą ograniczać założoną kwotę deficytu do sfinansowania z kredytów.
Teraz do pracy nad budżetem 2004 przystąpili radni.
Autor: -
Dodano: 2003-12-31 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub