Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Piątek, 03 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Teresa, Gerard, Jan

Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta

Absolutorium dla Prezydenta

Podczas dzisiejszej sesji Rada Miasta Nowego Sącza udzieliła Prezydentowi Jozefowi Antoniemu Wiktorowi absolutorium za wykonanie budżetu za, 2004 r., co oznacza, że pieniądze sądeckich podatników, ulokowane w budżecie miasta, zostały dobrze i prawidłowo wydatkowane.
W głosowaniu po godz. 18.00 za udzieleniem absolutorium opowiedziało się 12 radnych, nikt się nie sprzeciwił, 8 radnych wstrzymało się od głosu.


Prezydent Jozef Antoni Wiktor otrzymał absolutorium za wykonanie ubiegłorocznego budżetu


Pozytywne opinie w tej sprawie wyraziły: Komisja Rewizyjna i pozostałe Komisje Rady Miasta, a także RIO.
Dokonany przez służby Urzędu Miasta obrachunek wypada pozytywnie, dochody bilansują się z wydatkami. Przeprowadzane w ciągu 2004 r. zmiany budżetowe wynikały przede wszystkim z pozyskania dodatkowych funduszy oraz dotacji i były akceptowane przez Radę Miasta.


Pozytywna opinia przewodniczącej Komisji Rewizyjnej, Teresy Cabałowej


Niezależnie od wyliczeń księgowych należy zaznaczyć, że gospodarując środkami publicznymi, podwyższono poziom inwestycji miejskich. Jeżeli tak będzie w kolejnych latach, to stworzy to okres korzystny dla rozwoju miasta.
Dochody Miasta za 2004 r. wykonane zostały w 100 proc..
Wszelkie zaległe zobowiązania posiadają tytuły wykonawcze i są ściągane na drodze postępowania egzekucyjnego, lub przesunięto im terminy płatności, względnie rozłożono na raty.


Jeden z głosów w debacie podczas dzisiejszej sesji – przewodniczącego Komisji Infrastruktury, Józefa Hojnora.


Warto odnotować, iż budżet miasta za okres sprawozdawczy został zamknięty deficytem w kwocie 10 724 937 zł, pomimo że na początku roku zakładano deficyt w wysokości 22 711 518 zł, natomiast po zmianach w ciągu roku budżetowego w wysokości - 15 594 106 zł.
W okresie sprawozdawczym – zgodnie z założeniami planu - spłacono:
- długoterminowe kredyty zgodnie z zawartymi umowami w kwocie 4 478 344 zł
- długoterminowe pożyczki w kwocie 1 419 404 zł.
Pod koniec roku Miasto zaciągnęło niższy niż planowano kredyt w kwocie 16,5 mln zł, przy planowanych 19 mln.

Oto szczegóły:
Budżet miasta na 2004 rok został uchwalony uchwałą budżetową
Rady Miasta Nowego Sącza z dnia 2 marca 2004 roku, według której planowane dochody i wydatki budżetu miasta, jak również planowane przychody i rozchody w ujęciu ogólnym przedstawiały się w następujący sposób:

1. Planowane dochody ogółem 184 632 785 ,-
2. Planowane wydatki ogółem 207 344 303 ,-
3. Deficyt (-) 22 711 518 ,-
4. Planowane przychody stanowiące źródło pokrycia deficytu (+) 28 609 266 ,-
5. Planowane rozchody ( spłaty pożyczek i kredytów długoterminowych ) (+) 5 897 748 ,-

W ciągu okresu sprawozdawczego podjęto:
- 38 uchwał Rady Miasta w sprawie zmian do uchwały budżetowej Rady Miasta Nowego Sącza z 2 marca 2004 r.,
- 34 zarządzenia Prezydenta Miasta na podst. ustawy o finansach publicznych tj. wprowadzających zmiany w planie dochodów i wydatków budżetu miasta związanych ze zmianami w trakcie 2004 r. kwot dotacji celowych przekazywanych z budżetu państwa oraz z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego,
- 2 uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego,
- 1 zarządzenie w sprawie przeniesienia wydatków z rezerw budżetowych.

Planowane dochody zwiększono w trakcie roku o 28 581 632 zł, natomiast planowane wydatki o 21 464 220 zł.
W trakcie roku zmniejszono planowany deficyt o 7 117 412 zł.





Ogółem wykonanie budżetu miasta za 2004 r. w ujęciu statystycznym w porównaniu do planu przedstawia się następująco:


Wykres nr 1 - Realizacja dochodów budżetu Miasta w 2004 roku


(w zł)
Plan wykonanie % wykon.

I. Dochody ogółem (1+2+3) 213 214 417,- 213 269 254,- 100,0
w tym:
1. Dochody własne 88 743 588,- 89 148 481,- 100,5
2. Dotacje celowe 39 843 016,- 39 492 960,- 99,1
3. Subwencja ogólna 84 627 813,- 84 627 813,- 100,0
- część podstawowa 9 571 147,- 9 571 147,- 100,0
- część oświatowa 75 053 818,- 75 053 818,- 100,0
- część rekompensująca 2 848,- 2 848,- 100,0



Realizacja dochodów miasta w 2004 r. w porównaniu do założeń planowych według źródeł pochodzenia przedstawia się następująco:



Wykres nr 2 - Struktura wykonania dochodów Miasta wg źródeł pochodzenia
w 2004 roku



Dochody własne: plan 88 743 588 zł, wykonanie 89 148 481 zł, co w strukturze wykonania dochodów ogółem stanowi 41,8 %;
Dotacje: plan 39 843 016 zł, wykonanie 39 492 960 zł, co w strukturze wykonania dochodów ogółem stanowi 18,5 %;
Subwencje: plan 84 627 813 zł, wykonanie 84 627 813 zł, co stanowi 39,7 % dochodów ogółem.

Jak wynika z przedstawionych danych dochody ogółem w porównaniu do planu budżetu miasta za okres sprawozdawczy zostały wykonane w wysokości 100%, w tym dochody własne w wysokości 100,5 % tj. o 0,5 % powyżej wielkości ustalonych w planie budżetu miasta.
Wpływy z subwencji, dotacji oraz pozostałych źródeł zrealizowano w wysokości 99,7 %, tj. 0,3 poniżej założeń planowych.


Wykres nr 3 - Realizacja dochodów własnych Miasta w 2004 roku


Dochody własne stanowiące w strukturze planowanych dochodów budżetu miasta 41,8 % w ujęciu ogólnym, w porównaniu do założeń planowych, zostały wykonane następująco:
- wpływy z podatków i opłat lokalnych w wysokości – 103,7 % założeń planowych,
- udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – 97,6 % planu,
- dochody z majątku gminy w wysokości – 93,6 % planu,
- wpływy z dywidend – 100,0 % planu,
- pozostałe dochody w wysokości – 106,7 % planu.

Analiza zaległości w należnościach budżetowych wykazanych w sprawozdaniu finansowym o dochodach miasta


Wykres nr 4 - Analiza zaległości podatkowych na dzień 31.12.2004 r.



Ogólna kwota zaległości podatkowych wg stanu na 31.12.2004 r. wynosi 3 604 630,- zł
(dla porównania kwota zaległości na koniec 2003 r. wynosiła 6 335 415 zł)

Na powyższą wartość składają się następujące tytuły podatkowe:
- wpływy z karty podatkowej 311 026,- zł
- podatek od spadków i darowizn 53 469,- zł
- podatek od czynności cywilnoprawnych 9 316,- zł
- podatek rolny 39 504,- zł
- podatek leśny 520,- zł
- podatek od nieruchomości 1 869 765,- zł
- podatek od środków transportowych 913 779,- zł


Zaległości częściowo dotyczą należnych podatków, którym przesunięto terminy płatności, względnie rozłożono na raty. Wszystkie pozostałe zaległe zobowiązania nie płacone, posiadają tytuły wykonawcze i są ściągane na drodze postępowania egzekucyjnego.
Na zadłużenia zostały wystawione tytuły wykonawcze, a w przypadku podmiotów znajdujących się w upadłości zgłoszono wierzytelności w Sądzie Gospodarczym.


Wykonanie wydatków budżetu miasta



Wykres nr 5 - Realizacja wydatków budżetu Miasta za rok 2004



Wydatki ogółem budżetu miasta za 2004 r. zrealizowano w wysokości 223 994 191 zł, co stanowi 97,9 % planu rocznego.

(w zł)
Plan wykonanie % wykon.

II. Wydatki ogółem 228 808 523,- 223 994 191,- 97,9
w tym:

1. Wydatki majątkowe 23 419 117,- 21 578 649,- 92,1

2. Wydatki bieżące 205 389 406,- 202 415 542,- 98,6

Wykonanie planu wydatków ogółem za okres sprawozdawczy o 2,1% poniżej założeń planowych zostało spowodowane między innymi sytuacją wynikającą:
- z niższej realizacji wydatków zaplanowanych w budżecie miasta na obsługę długu publicznego,
jak również

- nie rozdysponowaniem do końca okresu sprawozdawczego kwoty 357 882 zł zabezpieczonej w planie budżetu miasta na rezerwę ogólną oraz rezerwę celową.


Na niższą realizację wydatków w porównaniu do założeń planowych zabezpieczonych w budżecie miasta na obsługę długu miały wpływ:
- kilkakrotne obniżki w ciągu roku stóp procentowych od zaciągniętych kredytów;
- występujące w ciągu roku sprawozdawczego niższe potrzeby korzystania z kredytu udzielonego przez bank obsługujący Miasto w porównaniu do potrzeb zakładanych w planie budżetu Miasta na 2004 rok.



Wykres nr 6 - Struktura wydatków budżetu Miasta wg rodzaju wydatków za 2004 rok



Struktura wydatków budżetowych według rodzaju wydatków przedstawia się następująco:


Wydatki ogółem 223 994 191 100,0%

a) wydatki majątkowe 21 578 649 9,6%
w tym:
- wydatki inwestycyjne 21 528 649 9,6%

b) wydatki bieżące 202 415 542 90,4%
- wynagrodzenia 91 040 634 40,6%
- pochodne od wynagrodzeń 16 898 597 7,6%
- wydatki na obsługę długu 476 409 0,2%
- dotacje 13 807 127 6,2%
- wpłata subwencji do budżetu państwa 7 776 633 3,5%
- pozostałe wydatki 72 416 142 32,3%



Wykres nr 7 - Struktura wykonania wydatków budżetu Miasta za 2004 rok
wg działów klasyfikacji budżetowej



Struktura wydatków budżetu miasta Nowego Sącza za 2004 rok według działów klasyfikacji budżetowej:

1. Oświata i wychowanie 40,0%
2. Pomoc społeczna 15,8%
3. Transport i łączność 11,5%
4. Administracja publiczna 6,5%
5. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 4,9%
6. Edukacyjna opieka wychowawcza 4,8%
7. Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 4,1%
8. Różne rozliczenia 3,5%
9. Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 2,0%
10. Gospodarka mieszkaniowa 1,8%
11. Ochrona zdrowia 1,8%
12. Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 1,8%
13. Pozostałe 1,5%

W niektórych działach klasyfikacji budżetowej wykonanie wydatków przebiegało poniżej założeń planowych, a mianowicie:

W dziale 710 - Działalność usługowa
Plan Wykonanie % wykonania
Wydatki ogółem 750 294 634 879 84,6

Niższa realizacja wydatków spowodowana została przede wszystkim wykonaniem zadań bieżących w wysokości 82,9 % założeń planowych. Główną przyczyną tej sytuacji było wykorzystanie tylko części dotacji celowej z budżetu państwa na zadanie z zakresu opracowania geodezyjno – kartograficznego oraz operaty podziału terenów Skarbu Państwa, której nie zdołano wykorzystać w całości do końca roku 2004.


W dziale 757 - Obsługa długu publicznego

Plan Wykonanie % wykonania
Wydatki ogółem 936 232 476 409 50,9

W ramach kwot zabezpieczonych w planie budżetu na ten cel wydatkowano w okresie sprawozdawczym kwotę 476 409 zł, co stanowi 50,9% planu.
Niższa realizacja wydatków wiąże się z obniżką w ciągu roku sprawozdawczego stóp kredytowych oraz zaciągnięciem przez Miasto pod koniec 2004 roku kredytu w wysokości 16 500 000 zł w miejsce pierwotnie planowanego w wysokości 19 000 000 zł, co znacznie obniżyło koszty obsługi długu Miasta.

Fot. (leś)

Autor: -
Dodano: 2005-04-29 00:00:00

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies