Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Regulamin czystości i porządku
Podczas ostatniej sesji Rada Miasta przyjęła uchwałę w sprawie utrzymania czystości i porządku na obszarze miasta Nowego Sącza. Załącznikiem do tej uchwały jest „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Nowego Sącza”. Warto się z nim zapoznać, bo za niespełna dwa miesiące stanie się obowiązującym prawem lokalnym w Nowym Sączu.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA OBSZARZE MIASTA NOWEGO SĄCZA
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości leżących w granicach administracyjnych Miasta Nowego Sącza.
§ 2
1. Niniejszy Regulamin obowiązuje :
1.1. właścicieli nieruchomości – rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością,
1.2. jednostki organizacyjne zarządzające i użytkujące tereny oraz obiekty służące komunikacji publicznej,
1.3. jednostki wywozowe, administratorów składowisk odpadów i oczyszczalni ścieków,
1.4. zarządców ogródków działkowych,
1.5. właścicieli i opiekunów zwierząt,
1.6. osoby korzystające z terenów przeznaczonych do publicznego użytku.
2. Kontrole i egzekwowanie przepisów Regulaminu powierza się Straży Miejskiej Miasta Nowego Sącza oraz merytorycznym pracownikom Urzędu Miasta Nowego Sącza posiadającym imienne upoważnienie Prezydenta Miasta.
3. Definicje pojęć stosowanych w Regulaminie:
1. Odpady komunalne - należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach domowych /np. resztki spożywcze, odpady z papieru, uszkodzone naczynia, zużyte tekstylia i inne wymieniane w grupie 20 katalogu odpadów wg rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów Dz. U. Nr 112 poz. 1206/, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter i skład są podobne do odpadów powstających w gospodarstwach domowych.
2. Odpady komunalne wielkogabarytowe - należy przez to rozumieć odpady komunalne, które nie mogą być umieszczone, ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach na odpady (np. stare meble, wózki dziecięce, sprzęt gospodarstwa domowego, deski, materace itp.).
3. Odpady roślinne - należy przez to rozumieć odpady powstające na prywatnych lub publicznych terenach zielonych wskutek ich pielęgnacji i uprawiania oraz odpady pochodzenia roślinnego z targowisk.
4. Nieczystości ciekłe - należy przez to rozumieć ścieki, tj. wody zużyte na cele bytowe lub gospodarcze, gromadzone czasowo w zbiornikach bezodpływowych lub odprowadzane do kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej.
5. Punkt zlewny - należy przez to rozumieć urządzenie zlokalizowane przy oczyszczalni ścieków służące do przyjmowania nieczystości płynnych dowożonych pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia.
6. Zbiorniki wybieralne - należy przez to rozumieć szczelne instalacje i urządzenia przeznaczone do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
7. Surowce wtórne - należy przez to rozumieć wyselekcjonowane frakcje z odpadów komunalnych nadające się do powtórnego wykorzystania materiałowego lub energetycznego.
8. Pojemniki na odpady komunalne - należy przez to rozumieć urządzenie do gromadzenia odpadów komunalnych wyposażone w szczelną pokrywę zapobiegającą wywiewaniu odpadów i wydostawaniu się substancji odoroczynnych powstających w wyniku fermentacji.
9. Kosze na odpady komunalne - należy przez to rozumieć urządzenie do gromadzenia odpadów komunalnych ustawionych w pobliżu punktów handlowych, na przystankach komunikacji publicznej (przystanki MPK, postoje taxi i busów) oraz ustawionych w pasie drogowym o znacznym natężeniu ruchu ulicznego.
10. Składowisko odpadów - należy przez to rozumieć obiekt budowlany przeznaczony do składowania odpadów.
11. Jednostka wywozowa - należy przez to rozumieć zakład lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.
12. Chodnik - należy przez to rozumieć wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego wyznaczoną z jednej strony granicą nieruchomości a z drugiej ulicą bądź pasem zieleni, rowem odwadniającym lub innym elementem będącym w utrzymaniu przez zarządcę drogi.
13. Miejsca przystosowane do mycia pojazdów – należy przez to rozumieć myjnie samochodowe oraz inne miejsca wyposażone w odpowiednie urządzenia oczyszczajace.
Rozdział 2
Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gromadzenia i wywozu odpadów
§ 3
1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości w zamkniętych i szczelnych pojemnikach lub kontenerach wyłącznie do tego przeznaczonych, a w sytuacjach wyjątkowego, krótkotrwałego zwiększenia ilości odpadów komunalnych (np. okres przedświąteczny) - dozwolone jest gromadzenie ich w szczelnych workach z tworzywa. Duże i niepodzielne odpady komunalne mogą być złożone obok pojemnika.
2. Na każdej nieruchomości zamieszkałej powinna znajdować się taka ilość pojemników (minimum 1 o pojemności 110 l.) aby ich łączna pojemność była co najmniej iloczynem liczby osób rzeczywiście zamieszkujących daną nieruchomość i średniej ilości odpadów wg ust. 3, przy czym dozwolone jest korzystanie przez właścicieli nieruchomości sąsiednich z kilku pojemników ustawionych razem, za zgodą właściciela pojemników.
3. Do wyliczenia ilości pojemników przyjmuje się następujące średnie ilości odpadów komunalnych produkowanych przez jedną osobę (statystycznego mieszkańca Nowego Sącza) w ciągu tygodnia:
1/ 15 l - jako ilość podstawowa (60 l/m-c) – także na każdego pacjenta przebywającego w szpitalu oraz na jedno łóżko w internacie, hotelu, pensjonacie, koszarach,
2/ 5 l - na każdą z osób przebywających na terenie szkoły każdego typu (20 l/m-c)
3/ 12 l - na każdego pracownika zatrudnionego w obiekcie handlowym, biurowym lub usługowym ( o charakterze rzemieślniczym czy przemysłowym) oraz w obiekcie gastronomicznym na 1 miejsce konsumpcyjne, a także na 1 dziecko w przedszkolach i żłobkach (48 l/m-c).
4. Pojemniki na odpady komunalne powinny być ustawione w miejscu trwale urządzonym, łatwo dostępnym dla mieszkańców i pracowników jednostki wywozowej. Koszty przygotowania i utrzymania we właściwym stanie miejsca ustawienia pojemników ponosi właściciel nieruchomości.
5. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zawarcia umowy z jednostką wywozową w ciągu 1 miesiąca od momentu powstania obowiązku wywozu odpadów komunalnych (wraz z podaniem koniecznych danych i informacji potrzebnych do ustalenia normatywnej ilości odpadów, ilości pojemników, częstotliwości wywozu i wysokości opłat).
6. W przypadku zmiany właściciela nieruchomości, nowy właściciel zobowiązany jest zawiadomić bezzwłocznie jednostkę wywozowa, a nadto zobowiązany jest do przekazania niezbędnych danych i informacji, o których mowa w ust. 5.
7. Właściciele nieruchomości wielolokalowych ustalają wewnętrzne zasady porządku - zgodne z przepisami niniejszego Regulaminu i rozliczają się z kosztów odbioru i wywozu odpadów z mieszkańcami we własnym zakresie.
8. Jeżeli na terenie nieruchomości powstają także odpady inne niż komunalne, to muszą być one gromadzone w sposób wyodrębniony od odpadów komunalnych. Zasady gospodarowania takimi odpadami określają odrębne przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach.
9. Właściciele lub zarządcy nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, na cele rekreacji i wypoczynku oraz obiektów sportowych a także punktów małej gastronomii - są zobowiązani do ustawienia odpowiedniej ilości kubłów na śmieci i zapewnić okresowe ich opróżnianie do pojemników stałych lub worków odbieranych przez jednostki wywozowe.
10. Zarządy ogrodów działkowych zobowiązane są do wyposażenia ogrodów w kontenery na odpady komunalne. Przyjmuje się, że na powierzchnię 2 – 3 ha terenu musi być przeznaczony minimum 1 pojemnik o pojemności 1100 l. W przypadku mniejszej powierzchni ogrodów należy zapewnić pojemniki o odpowiednio dobranej pojemności.
11. Powstające w wyniku pielęgnacji zieleni na terenie nieruchomości odpady roślinne (np. z przycinania gałęzi drzew, koszenia trawy) należy na bieżąco przekazywać jednostce wywozowej. Z obowiązku zwolnieni są właściciele nieruchomości dokonujący kompostowania we własnym zakresie bądź używający drewna powstałego w wyniku prac pielęgnacyjnych drzew rosnących na nieruchomości do celów energetycznych. Dopuszczalne jest jedynie spalanie pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami do tego przeznaczonymi, jeżeli spalanie to nie narusza odrębnych przepisów.
12. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania wiarygodnych informacji związanych z wytwarzaniem odpadów komunalnych Straży Miejskiej oraz pracownikom Urzędu Miasta legitymujących się upoważnieniem Prezydenta Miasta oraz przedstawić do wglądu aktualną umowę z jednostką wywozową na wykonanie usługi wraz z rachunkami za okres ostatnich 12 miesięcy.
§ 4
1. Zabrania się gromadzenia w pojemnikach i koszach na odpady komunalne: śniegu, lodu, gorącego popiołu i żużla, gruzu budowlanego, szlamów, substancji toksycznych, żrących i wybuchowych, a także odpadów niebezpiecznych. Sposób gromadzenia i usuwania takich odpadów należy wcześniej uzgodnić ze specjalistyczną jednostką świadczącą usługi w tym zakresie, zgodnie z przepisami ustawy o odpadach.
2. Zabrania się spalania w pojemnikach, a także koszach na odpady, ustawianych na drogach publicznych, przystankach komunikacyjnych oraz innych terenach użytku publicznego -jakichkolwiek odpadów komunalnych (także suchych odpadów roślinnych).
3. Zabrania się – z zastrzeżeniem ust. 13 w § 3 – spalania odpadów za wyjątkiem odpadów drewna, tektury i papieru nie zanieczyszczonych substancjami niebezpiecznymi:
1) w piecach centralnego ogrzewania,
2) w piecach kaflowych oraz innych paleniskach domowych,
3) na wolnym powietrzu.
Rozdział 3
Zasady odbierania i wywozu odpadów
§ 5
1. Jednostka wywozowa, której właściciel nieruchomości powierzy wywóz odpadów ma obowiązek oddać w najem właścicielowi wystarczającą ilość pojemników za określoną opłatą najmu. Do gromadzenia zwiększonych przejściowo ilości drobnych odpadów komunalnych oprócz pojemników stałych można używać worków, a odbiór i wywóz odpadów zebranych do takich worków nastąpi za dodatkową opłatą.
2. Za utrzymanie pojemników w czystości odpowiada właściciel nieruchomości. Dezynfekcję pojemników - co najmniej dwa razy w roku w okresie od wiosny do jesieni - wykonuje jednostka wywozowa w ramach umowy o odbiór i wywóz odpadów. Uszkodzenie pojemników przekraczające normalne zużycie powstałe z winy właściciela nieruchomości lub zaginięcie pojemnika – obciążają właściciela, a powstałe z winy jednostki przewozowej obciążają jednostkę przewozową.
3. Odbiór odpadów komunalnych odbywa się wg częstotliwości ustalonej z jednostką wywozową, jednak nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu z zachowaniem cykliczności. Domy i osiedla budynków jednorodzinnych mogą być obsługiwane w cyklu dwutygodniowym lub miesięcznym. Szczegółowy terminarz wywozu odpadów komunalnych w danym roku kalendarzowym określa kalendarz komunalny dostarczany właścicielom nieruchomości pod koniec roku poprzedzającego.
4. Odbiór odpadów komunalnych wielkogabarytowych odbywa się 1 raz w roku wg harmonogramu ustalonego przez jednostkę wywozową, a ich wywóz odbywa się bez dodatkowej opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości.
5. Zgłoszenie do jednostki wywozowej dodatkowego zapotrzebowania na wywóz tych odpadów winno być zrealizowane w terminie uzgodnionym z jednostką wywozową, a koszty usługi ponosi w całości zleceniodawca.
Rozdział 4
Zasady gromadzenia i wywozu surowców wtórnych
§ 6
1. Mieszkańcy miasta i właściciele nieruchomości mogą samodzielnie i na własny koszt dostarczać surowce wtórne do punktów skupu.
2. Dla wygody mieszkańców, właścicieli nieruchomości i innych podmiotów wyszczególnionych w § 2 ust. 1 oraz w celu zagospodarowania jak największej ilości surowców wtórnych - jednostki prowadzące zbiórkę surowców wtórnych ustawiają w różnych rejonach miasta, specjalne opisane pojemniki w odpowiednim kolorze:
- pojemnik w kolorze niebieskim – z przeznaczeniem na papier
- pojemnik w kolorze zielonym – z przeznaczeniem na szkło
- pojemnik w kolorze pomarańczowym z przeznaczeniem na metale
- pojemnik w kolorze czerwonym z przeznaczeniem na tworzywa sztuczne
3. Mieszkańcom budynków jednorodzinnych zaleca się składowanie posegregowanych surowców wtórnych w kolorowych (wg jednolitej kolorystyki jak w ust. 2) workach foliowych – dostarczanych przez jednostki prowadzące zbiórkę tych surowców, a ich wywóz odbywa się bezpłatnie pod warunkiem zachowania zasad segregacji.
§ 7
1 Zabrania się wrzucania do pojemników i kolorowych worków foliowych przeznaczonych na surowce wtórne innych odpadów.
2 W przypadku stwierdzenia przez jednostkę wywozową mieszania surowców wtórnych lub zanieczyszczenia ich odpadami komunalnymi – koszt ich wywozu poniesie w całości właściciel nieruchomości na zasadach obowiązujących przy wywozie odpadów.
Rozdział 5
Zasady usuwania nieczystości ciekłych z nieruchomości oraz rozliczania usług
§ 8
1. Nieczystości ciekłe powstające na terenie nieruchomości muszą być odprowadzane do sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku do przydomowej oczyszczalni lub szczelnego zbiornika wybieralnego. Wymagania techniczne oraz warunki budowy i eksploatacji zbiorników wybieralnych określają przepisy budowlane odnoszące się do instalacji sanitarnych. Z obowiązku zwolnieni są właściciele niezabudowanych działek.
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych z administratorem sieci kanalizacyjnej, a w przypadku jej braku z jednostką wywozową świadczącą tego typu usługi podając niezbędne dane i informacje potrzebne do ustalenia przewidywanej ilości wytwarzanych nieczystości płynnych oraz ustalenia częstotliwości ich wywozu.
3. Normatywne ilości nieczystości ciekłych wylicza się według zasad określonych w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody - ilość odprowadzanych ścieków przyjmuje się jako równą ilości wody pobranej w danym okresie.
4. Nieczystości ciekłe muszą być usuwane z nieruchomości wyposażonych w szczelne zbiorniki wybieralne z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi wypływ ze zbiornika wynikający z jego przepełnienia, a także zanieczyszczenie powierzchni ziemi i wód gruntowych.
5. Rada Miasta może określić wysokość kwot dopłaty z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej do 1 m3 ścieków odbieranych od właścicieli nieruchomości w celu obniżenia ceny wywozu i zbliżenia jej do poziomu cen nieczystości ciekłych odbieranych siecią kanalizacyjną.
6. W przypadku zmiany właściciela nieruchomości nowy właściciel zobowiązany jest zawiadomić o tym jednostkę wywozową.
7. Zobowiązuje się właścicieli i zarządców nieruchomości do podłączenia się do sieci kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej w najbliższej ulicy, jeżeli przyłączenie jest technicznie możliwe i nie naruszy praw osób trzecich. Przyłączenie należy wykonać w okresie 2 lat od dnia wejścia w życie niniejszej uchwały, natomiast w przypadku nowego kolektora w terminie 2 lat od dnia zakończenia jego budowy. Po tym terminie nie będzie możliwe korzystanie z ewentualnego dofinansowania uchwalanego przez Radę Miasta, o którym mowa w ust. 5.
8. Właściciele nieruchomości, gdzie brak jest możliwości podłączenia do kolektora kanalizacji sanitarnej lub ogólnospławnej i nie wyposażonych w zbiorniki wybieralne lub przydomowe oczyszczalnie ścieków – zobowiązani są do niezwłocznego ich wybudowania.
9. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do udzielania informacji o gromadzeniu i usuwaniu (odbiorze) nieczystości ciekłych Straży Miejskiej oraz pracownikom Urzędu Miasta legitymujących się upoważnieniem Prezydenta Miasta oraz przedstawić do wglądu aktualną umowę z jednostką wywozową (administratorem sieci) wraz z rachunkami za wywóz za okres ostatnich 12 miesięcy.
§ 9
Zabrania się odprowadzania nieczystości ciekłych do rowów otwartych, urządzeń melioracji szczegółowych, cieków i zbiorników wodnych, kanalizacji deszczowej oraz pompowania ich do studzienek kanalizacyjnych oraz na pola, łąki, itp.
W razie podejrzenia o to, ze zbiornik jest nieszczelny, kontrolujący może zażądać jego opróżniania w celu sprawdzenia. W przypadku stwierdzenia nieszczelności – kosztami opróżniania będzie obciążony właściciel nieruchomości, w przeciwnym razie koszty pokrywa Miasto Nowy Sącz.
Szczególną kontrolą objęte będą te nieruchomości, w których ilość wywożonych ścieków wyraźnie odbiega od przyjętych norm.
Rozdział 6
Obowiązki jednostek wywozowych
§ 10
1. Do wywozu odpadów komunalnych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów specjalistycznych.
2. Po odbiorze odpadów jednostka wywozowa pozostawia pojemniki w stanie czystości i porządku w miejscu ustawienia takim, jak przed odbiorem.
3. Do wywozu surowców wtórnych jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów przystosowanych do tego typu przewozów.
4. Do wywozu nieczystości ciekłych ze zbiorników wybieralnych - jednostki wywozowe zobowiązane są używać samochodów asenizacyjnych, które powinny spełniać wymagania określone odrębnymi przepisami.
§ 11
1. Na jednostki wywozowe nakłada się obowiązek wywożenia odpadów komunalnych na wyznaczone składowiska odpadów komunalnych.
2. Na jednostki wywozowe nieczystości ciekłych nakłada się obowiązek ich wywozu do punktu zlewnego na wyznaczonej oczyszczalni ścieków.
3. Zabrania się wyrzucania odpadów na inne tereny niż wyznaczone jako składowiska oraz wylewania nieczystości ciekłych w innych miejscach niż punkt zlewny pod rygorem cofnięcia zezwolenia oraz zastosowania kar przewidzianych w kodeksie wykroczeń i innych przepisach..
Rozdział 7
Utrzymanie czystości i porządku na terenie miasta
§ 12
1. Właściciele nieruchomości i inne podmioty wskazane w § 2 ust. 1 mają obowiązek utrzymania w czystości chodnika przylegającego do tej nieruchomości.
2. W miejscach publicznych (chodniki, place, parki, przystanki, itp.) odpady stałe winny być gromadzone w koszach ulicznych.
3. Obowiązek oczyszczania chodnika ze śniegu i lodu spoczywający na właścicielach nieruchomości i innych podmiotach określonych w § 2 ust. 1 - winien być realizowany przez uprzątnięcie w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszych lub pojazdów i podjęcie działań usuwających śliskość chodnika. Materiał użyty do tych celów należy usunąć z chodnika niezwłocznie po ustaniu przyczyn jego zastosowania.
4. Zanieczyszczenia usuwane z chodników winny być gromadzone w pojemnikach na odpady komunalne (z zachowaniem postanowień § 4 ust. 1 i 2).
5. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia mogą być przez właścicieli nieruchomości uprzątnięte z chodnika na drogę, jeżeli chodnik przylega do drogi i nie powoduje to zakłóceń w ruchu pojazdów.
6. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do usuwania sopli lodowych i nawisów śniegu z dachów i gzymsów budynków niezwłocznie po ich pojawieniu się.
7. Na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek corocznego przeprowadzania deratyzacji w sposób i w terminach wyznaczanych każdorazowo przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Krakowie.
8. Na właścicielach nieruchomości ciąży obowiązek utrzymania w czystości zieleńców w granicach posesji.
9. Obowiązek utrzymania czystości na terenach niezabudowanych działek ciąży na ich właścicielach.
10. Właściciel nieruchomości lub jednostka prowadząca remont na terenie nieruchomości, musi uzyskać zgodę administratora wysypiska, lub przewoźnika odpadów na przyjęcie gruzu i odpadów pozostałych podczas remontu i na wezwanie organów kontroli przedstawić fakturę na tę okoliczność.
11. Właściciele terenów, na których organizowane są imprezy masowe i ich organizatorzy mają obowiązek wyposażyć obiekt w zwiększoną ilość pojemników na odpady i szalety ruchome.
§ 13
1. Mycia pojazdów mechanicznych można dokonywać jedynie w miejscach do tego przystosowanych.
2. Naprawy pojazdów mechanicznych powinny być przeprowadzane w warsztatach. Dopuszcza się możliwość doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdów mechanicznych w obrębie nieruchomości, jeżeli działania te nie powodują zanieczyszczenia środowiska.
§ 14
1. Zabrania się niszczenia elewacji budynków, ogrodzeń i innych obiektów a także umieszczania na nich plakatów, reklam, ogłoszeń oraz malowania haseł i rysunków bez uzyskania zgody właściciela obiektu i Wydziału Architektury, Budownictwa i Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta, a przypadku obiektów zabytkowych dodatkowo Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
2. Wszelkiego rodzaju ogłoszenia, plakaty i reklamy mogą być umieszczane wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. Umieszczanie ich na drzewach, słupach oświetleniowych, rurach spustowych itp. podlegać będzie karze finansowej.
3. Za estetyczny wygląd elewacji, rur spustowych i ogrodzeń (także tymczasowych na czas budowy) odpowiadają właściciele i inne podmioty w rozumieniu § 2 ust. 1 pkt 1.1, 1.2 i 1.4
§ 15
Zabrania się osobom przebywającym na terenach przeznaczonych do publicznego użytku pozostawiania odpadów w miejscach innych niż kosze przeznaczone do gromadzenia odpadów.
Rozdział 8
Obowiązki właścicieli zwierząt domowych
§ 16
Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są do:
1/ zgłaszania do ewidencji psów i innych zwierząt wg wymogów właściwych przepisów,
2/ poddawania ich wymaganym szczepieniom,
3/ opłacania podatku od posiadanych psów,
4/ poddawania psów jednorazowemu zabiegowi wszczepienia transpondera (mikroprocesora).
§ 17
1. Zabieg wszczepienia transpondera będzie wykonywany nieodpłatnie w lecznicach dla zwierząt pod warunkiem:
1/ okazania dowodu opłacenia podatku za rok bieżący,
2/ przedstawienia dokumentu uprawniającego do zwolnienia od opłacenia podatku:
- z tytułu posiadania psów będących pomocą dla osób kalekich (niewidomych, głuchoniemych, niedołężnych),
- od osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielne gospodarstwo domowe – od jednego psa, stale przebywającego z tą osobą,
- z tytułu posiadania psów utrzymywanych w celu pilnowania gospodarstw rolnych – po dwa na każde gospodarstwo.
2. W przypadku zmiany właściciela psa fakt ten należy zgłosić do ewidencji prowadzonej w lecznicach dla zwierząt lub Urzędzie Miasta.
3. Psy bez wszczepionego transpondera uznawane będą za psy bezpańskie i podlegać będą zasadom postępowania stosowanym wobec takich zwierząt.
§ 18
1. Usuwanie ekskrementów zwierząt domowych (psów, kotów i innych zwierząt) z terenów przeznaczonych do publicznego użytku takich jak: ulice, place, drogi, parkingi, zieleńce, miejsca zabaw dla dzieci - należy do obowiązków właścicieli lub opiekunów zwierząt.
2. Poza mieszkaniami i ogrodzonymi własnymi posesjami, właściciele psów mają obowiązek prowadzenia ich na smyczy i w kagańcu.
3. Na utrzymywanie psów ras uznawanych za agresywne – należy uzyskać zezwolenie wymagane ustawą o ochronie zwierząt.
Rozdział 9
Ochrona roślinności naturalnej, terenów zieleni, drzew i krzewów
§ 19
1. Zabrania się na terenie Miasta wypalania roślinności oraz niszczenia roślinności służącej wiązaniu gleby.
2. Roboty ziemne oraz inne roboty związane z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, prowadzone w pobliżu drzew lub krzewów albo ich zespołów, mogą być wykonywane wyłącznie w sposób nie szkodzący drzewom lub krzewom.
3. Na ulicach, placach, chodnikach oraz drogach publicznych - wykonywanie prac porządkowych, usuwanie śniegu i lodu oraz użycie środków chemicznych może być stosowane tylko w sposób nie szkodzący terenom zieleni oraz zadrzewieniom.
4. Władający nieruchomością obowiązani są do utrzymywania we właściwym stanie drzew oraz krzewów rosnących na nieruchomościach będących w ich władaniu.
5. Usunięcie drzew lub krzewów z terenu nieruchomości może nastąpić za zezwoleniem Prezydenta Miasta wydanym zgodnie z ustawą O ochronie przyrody. Powyższego nie stosuje się w myśl w/w ustawy do drzew i krzewów owocowych, sadzonek na plantacjach oraz drzew i krzewów w wieku do lat 5.
§ 20
1. Gospodarka w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa tj. lasach należących do indywidualnych właścicieli, wspólnot gruntowych i mienia gminnego - odbywać się może wyłącznie w zgodzie z przepisami ustawy o lasach, tak więc ustalenie rozmiaru zabiegów gospodarczych, w tym pozyskania drewna - wymaga każdorazowej decyzji Prezydenta Miasta Nowego Sącza, wydawanej na wniosek zainteresowanego właściciela, współwłaściciela czy zarządcy działki leśnej. Decyzja ta jest równocześnie podstawą do wycinki i legalizacji drewna.
2. Decyzje o charakterze nakazowym – niezbędne do zapewnienia trwałości i ciągłości użytkowania lasu i jego właściwego stanu – wydawane będą z urzędu.
Rozdział 10
Postanowienia końcowe
§ 21
1. W przypadku stwierdzenia, że właściciele nieruchomości i inne podmioty wskazane w § 2 ust. 1 nie wywiązują się z obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, Miasto Nowy Sącz będzie prowadziło wobec nich postępowania w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji. W przypadku jego nieskuteczności Miasto zleci uporządkowanie terenu i wywóz odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z nieruchomości jednostce wywozowej.
2. Za każdorazowe zrealizowanie usługi wymienionej w ust. 1, Miasto Nowy Sącz pobierze opłatę w wysokości kosztu tejże usługi.
3. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym Regulaminie podlega karze grzywny.
Uchwała wraz z regulaminem wchodzi w życie po 60 dniach od dnia ogłoszenia.
Autor: -
Dodano: 2004-05-13 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub