Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Kolej jak marzenie
Poniżej przedstawiamy opracowanie Lucjana Tabaki (b. wojewody nowosądeckiego, obecnie pełnomocnika prezydenta miasta Nowego Sącza), od kilku lat koordynatora starań o budowę i modernizację linii kolejowej w korytarzu C 30/1 Kraków – Nowy Sącz – Piekiełko - Muszyna – Muszyna i jej efektywność.
Opracowanie zawiera stan przygotowań do tej inwestycji na styczeń 2004 r. Warto się z nim zapoznać, mając na myśli np. podróż z Nowego Sącza pod Wawel w godzinkę (a może nawet krócej), co wydaje się może dziś oszałamiającą, ale w niedalekiej przyszłości zupełnie realną perspektywą.
***

fot. (leś)
Celem od lat prowadzonych działań jest budowa wysokosprawnego połączenia kolejowego o znaczeniu krajowym i międzynarodowym służącego rozwojowi gospodarczemu regionu.
I. Pierwsze prace studialne n/t budowy w/w linii pochodzą z lat 1972 – 1975 i 1981 r.
W wyniku tych prac zarezerwowano tereny pod budowę nowego odcinka linii Podłęże - Piekiełko. Następnie w 1996 r. rozpoczęto działania zmierzające do opracowania dokumentacji technicznej i wykonania analiz finansowo - ekonomicznych. Należy tu odnotować najistotniejsze fakty:
1. We wrześniu 1996 r. Dyrekcja Generalna PKP w programie modernizacji infrastruktury PKP przyjęła budowę linii kolejowej Kraków – Tymbark na lata 2000 – 2010 jako uzupełnienie międzynarodowego korytarza transportu kombinowanego C30/1.
2. W październiku 1996 r. Biuro Inwestycji, Techniki i Rozwoju PDOKP w Krakowie opracowało „Studium rozpoznawcze ze wstępnym trasowaniem linii kolejowej Kraków – Tymbark z zapewnieniem warunków umowy AGTC".
3. Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu w 1997 r. opracował „Wstępny program inwestycyjny dla nowych PKP” planowany do budowy i modernizacji ciągu transportu AGTC nr C30/1: Kraków – Tymbark – Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa ujmuje w wykazie linii ważnych z punktu widzenia połączeń międzynarodowych oraz polskich zobowiązań międzynarodowych (porozumienie ministrów TiGM Polski i Słowacji z dnia 29.11.1995 r).
W opracowaniu tym planowaną linię C 30/1: Kraków – Tymbark – Nowy Sącz – Muszyna – granica państwa zaliczono do 1-go poziomu ważności. Linia nr 096 Tarnów – Stróże – Nowy Sącz traktowana jest jako wersja przejściowa do czasu zbudowania odcinka Podłęże – Tymbark.
4. Komisja Europejska w Raporcie opublikowany 15.10.1999 r. w Brukseli wymienia linię kolejową Podłęże – Nowy Sącz – Muszyna jako linię wspomagającą sieć kolejową Europy.
5. W 2001 roku zakończono prace nad kompleksowym opracowaniem techniczno – ekonomicznym Studium Wykonalności modernizacji i uzupełnienia układu kolejowego w obszarze Kraków – Zakopane – Muszyna wraz z przejściem na Słowację z zapewnieniem standardów wynikających z umowy AGTC.
6. Włoska firma TEAM Energinerg zakończyła prace projektowe dla nowej linii Podłęże – Piekiełko oraz modernizacji linii Chabówka – Mszana Dolna – Tymbark i kolejnego odcinka linii Piekiełko – Stary Sącz oraz Stary Sącz – Muszyna. Projekty te zostały zakończone i przekazane stronie polskiej w 2001 r. Prace te były wykonane ze środków finansowych przyznanych przez Rząd Włoski w ramach dekretu z 20.05.1998 r. na mocy ustawy 212 z 26.02.1992 r.
7. W Mangalii (Rumunia) 7 lipca 2001 r. podpisano "Memorandum w sprawie współpracy w celu modernizacji i rozwoju linii kolejowej Gdańsk – Constanca”: (Gdańsk-Warszawa-Kraków-Muszyna (Polska) - Plavec-Cierna nad Tisou (Słowacja) - Czop-Djakovo (Ukraina) - Halmeu-Dej-Oradea-Teius-Brasov-Bukareszt-Constanca (Rumunia).
Stronami podpisującymi byli szefowie kolei Rumunii, Polski, Słowacji i Ukrainy.
8. W 2001 r. wykonano – Raport oddziaływania na środowisko.
9.Rady gmin z przebiegu projektowanej linii, podjęły uchwały wyrażające poparcie dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
10.W marcu 2003 r. Zarząd Okręgu Ligi Ochrony Przyrody w Nowym Sączu podjął uchwałę wspierającą inicjatywę budowy kolei „Podłęże – Nowy Sącz - granica państwa”.
II. Etap zmierzający do rozpoczęcia realizacji inwestycji.
Pilne podjęcie decyzji w tym zakresie wynika głównie z potrzeby podtrzymania rezerwacji terenów pod budowę nowego odcinka linii kolejowej - brak działania w tym zakresie spowoduje nieodwracalne lub bardzo kosztowne, skutki w przyszłości.
Ważnym powodem dla podjęcia szybkich działań, jest zły stan infrastruktury kolejowej na liniach Tarnów – Nowy Sącz – Muszyna – granica Państwa i Kraków – Skawina – Sucha Beskidzka - Chabówka – Zakopane.
Powoduje to wydłużanie czasów jazdy i ograniczenia zdolności przepustowych linii. Linie te pilnie wymagają kapitalnego remontu, jednak wysokie koszty remontów nie poprawią standardów eksploatacyjnych linii. Dodatkowy problem w transporcie kolejowym do Zakopanego jest budowa zbiornika retencyjnego Świnna Poręba na rzece Skawie, która spowoduje zatopienie odcinka linii Skawina -Żywiec na długości kilkunastu kilometrów. Odbudowa linii na estakadzie będzie kosztować budżet kilkaset milionów zł. Przebudowa taka wyeliminuje jednak m.in. transport ładunków niebezpiecznych z uwagi na ewentualność skażenia wody pitnej.
III. Efektywność budowy i modernizacji układu kolejowego w obszarze Kraków - Muszyna/Zakopane.
Zauważyć trzeba, że transport kolejowy jest „bardziej przyjazny” dla środowiska niż inne środki transportu, co w tym regionie, ze względu na jego walory przyrodnicze ma szczególne znaczenie i znalazło zdecydowane wsparcie organizacji ekologicznych.
1. Opracowane w lipcu 2001r. przez firmę GIBB (Polska) Sp. z o.o. studium wykonalności obejmuje analizy techniczno - eksploatacyjną, finansową i ekonomiczną usprawnienia transportu kolejowego w obsłudze transportowej tego unikalnego regionu Polski. Przebieg odcinków należy do trasy linii AGTC C30/1 stanowiącej integralną część Ogólnoeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN).
W rekomendowanych, przez autorów opracowania wariantach ( 2.4. i 2.7.) wskaźniki efektywności ekonomicznej NPV dla stopy dyskontowej równej 6% wynosi od 1 042,0 do 2 133,5, a IRR od 11,4% do 15,7%.
Na odcinku do Nowego Sącza projekty opracowane przez firmy Grupy TEAM skracają drogę kolejową z 167 km do 100 km, a do Muszyny z 217 km do 140 km.
Realizacja tych projektów pozwoli na podniesienie prędkości pociągów z 70/50 do 160 km/h dla taboru klasycznego, a do 200 km/h dla pociągów z wychylnym pudłem.
Projekty te pozwolą na znaczące skrócenie czasu podróży pomiędzy Krakowem i Zakopanem, oraz między Krakowem a Nowym Sączem z 3–4 godz. do 50-60 min, co spowoduje zdecydowane skrócenie czasu podróży również na dużych odległościach. Na przykład podróż na trasie Warszawa – Zakopane skróci się do 3,5 godziny z aktualnych 5,5 – 6 godzin, a po modernizacji trasy Psary - Tunel – Kraków do poniżej 3 godzin.
Projekt ten łączy Polskę z Południową Europą, a ponadto przybliża, zagłębie turystyczne „Karpaty - Tatry” nie tylko do Krakowa, ale i do całej Polski.
Realizacja przedmiotowego zadania stanowi olbrzymią szanse również dla polskiej gospodarki morskiej (do 2010 r. planuje się wybudowanie gigantycznego terminalu Portu Gdańsk) przez umożliwienie szybkiego transportu drogą lądową między Skandynawią poprzez Polskę, Słowację, Ukrainę, Rumunię do Morza Czarnego.
Linia ta łączy się również poprzez terminal w Sławkowie z VI Paneuropejskim Korytarzem Transportowym i Linią Hutniczo – Siarkową (LHS). Spowoduje również zdecydowane usprawnienie transportu kolejowego w europejskich relacjach Północ- Południe (sieć korytarzy transportowych TINA, TEREN, AGTC).
W szacowaniu efektywności tego zadania należy uwzględnić również aktywizację społeczno-gospodarczą kilku regionów naszego kraju m.in. praca dla górników przy drążeniu tuneli, rozwój gospodarki morskiej, wzrost zatrudnienia na kolei i w bazie sanatoryjno-wczasowej. Ze względu na trudną sytuację finansową PKP i budżetu Państwa proponuje się wpisanie do Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004 – 2006 projektu budowy i modernizacji linii kolejowej w korytarzu C30/1 Kraków – Muszyna – Zakopane alternatywnie jako: „projekt rezerwowy” lub „ roboty przygotowawcze”.

fot. (leś)
Autor: -
Dodano: 2004-01-13 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub