Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
1 mln 350 tys. zł na regulację Kamienicy
Zaproszony w trybie pilnym przez wiceprezydenta Stanisława Kaima do Nowego Sącza dyrektor Rejonowego Zarządu Gospodarki Wodnej z Krakowa, Tomasz Litewka zapoznał się ze szkodami powodziowymi, jakie w miniony weekend – w wyniku nieustannych i intensywnych opadów (ponad 100 mm w ciągu dwóch dni) - wyrządziły wezbrane wody rzek Kamienicy i Łubinki.
Podczas rekonesansu dyrektor Litewka nie krył podziwu dla wysiłku sądeckich służb, które w nocy z minionego piątku na sobotę zapobiegły przerwaniu grobli na prawym brzegu Kamienicy i zalaniu osiedla Gołąbkowice.
Skuteczna akcja i ustanie opadów zażegnały zagrożenie i doprowadziły do odwołania alarmu powodziowego w niedzielę, 12 czerwca.
Mimo kłopotów finansowych i stale ograniczonego budżetu dyrektor RZGW zadeklarował rozpoczęcie jesienią br. prac regulacyjnych w korycie i przy obwałowaniach rzeki.
Na początek na ten cel przeznaczy 1 mln 350 tys. zł.
Cała inwestycja – po aktualizacji wykonanych w 2003 r. projektów wykonawczych – będzie kosztować 6-8 mln zł.
RZGW chce skorzystać z kredytu z EBI.
Odtworzeniu muszą ulec zrujnowane stopnie wodne, wybudowane w latach 60. i 70. XX wieku. Konieczna jest też budowa umocnień liniowych w korycie rzeki i – przede wszystkim - obwałowań z prawdziwego zdarzenia, obecne są słabe i dziurawe jak sito, nie spełniają wymogów ustawy.
RZGW wystąpiło też do marszałka małopolskiego o wpisanie inwestycji rzecznych na Kamienicy i Łubince do strategii województwa małopolskiego na lata 2007-2013.
Po wizytacji wałów, podczas posiedzenia Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego, zaprezentowano na ekranie oryginalną metodę zabezpieczenie miasta przed katastrofalnymi skutkami powodzi przy pomocy dzięki przenośnych brezentowych zapór przeciwpowodziowych. „Brezentową” ofertę złożyli Norwegowie z zaprzyjaźnionego miasta Narvik.
W Norwegii takie rozwijane zapory z brezentu sprawdziły się – przekonywał Stanisław Kaim. Metr bieżący kosztuje około tysiąca złotych. W jednym „opakowaniu” mieści się pół kilometra.
- Myślimy o tym, żeby sprowadzić takie zabezpieczenie do Nowego Sącza, nigdzie w Polsce jeszcze nie było testowane, a jest naprawdę skuteczne – stwierdził wiceprezydent Kaim. – Jest możliwość sfinalizowania tego zakupu w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego.
Na zdjęciach: Rekonesans w najbardziej poszkodowanych miejscach przy Kamienicy i Łubince.
Fot. Jan Pancerz (RZK)
*
WAŻNIEJSZE DANE DOTYCZĄCE ZAGROŻENIA POWODZIOWEGO ZAISTNIAŁEGO W DNIACH
10-12 CZERWCA 2005 ROKU NA TERENIE MIASTA NOWEGO SĄCZA
Zagrożenie powodziowe jest zdarzeniem nadzwyczajnym, mającym przyczyny naturalne, polegające na nadmiernym wezbraniu wód, które mogą powodować zalewanie różnych terenów i obszarów, zagrożenie dla ludzi, straty społeczne, ekonomiczne i przyrodnicze.
1. W dniu 9 czerwca 2005 roku o godz. 12:10 do Centrum Zarządzania Kryzysowego Miasta Nowego Sącz wpłynął z IMiGW oraz Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Małopolskiego komunikat ostrzeżenie o przewidywanych na dzień 9/10 czerwca 2005 roku intensywnych opadach deszczu.
2. Otrzymany komunikat przekazano w dniu 9 czerwca 2005 roku w godz. 12:27–13:45 w ramach ostrzeżenia do wszystkich mediów i zainteresowanych służb, inspekcji, straży oraz przedsiębiorców z terenu miasta Nowego Sącza.
3. W nocy z 9/10 czerwca i w ciągu dnia 10 czerwca 2005 roku wystąpiły intensywne opady deszczu, które spowodowały znaczny wzrost poziomu wód w rzekach, woda w rzece Kamienica o godz. 8:00 przekroczyła stan ostrzegawczy o 30 cm. W związku z tym w dniu 10.06.2005 roku o godz. 9:00 Prezydent Miasta Nowego Sącza ogłosił na terenie miasta pogotowie przeciwpowodziowe - osiągnięto pełną gotowość do działania Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
4. W dniu 10 czerwca 2005 roku o godz. 11:00 odbyło się nadzwyczajne posiedzenie MZRK ustalono zasady przygotowania i osiągnięcia gotowości do działania wszystkich służb, inspekcji i straży. Podjęto decyzję o natychmiastowym umacnianiu workami z piaskiem brzegu rzeki Kamienica od strony ul. Jamnickiej. Prowadzono prace zapobiegawcze przy umacnianiu brzegu rzeki Kamienica (organizowano dowóz piasku oraz jego załadowywanie do worków)
5. Do prowadzonej akcji przeciwpowodziowej w tym do napełnianie worków piaskiem) zostają zaangażowane siły i środki m.in. Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej, Ochotniczej Straży Pożarnej „BIEGONICE”, Ochotniczych Straży Pożarnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego, Komendy Miejskiej Policji, Karpackiego Oddziału Straży Granicznej, Zakładu Karnego, Sądeckiego Wodnego Pogotowia Ratunkowego, Straży Miejskiej oraz Urzędu Miasta Nowego Sącza. W akcji brało też udział dwóch ochotników – wolontariuszy (studentów WSB-NU).
6. W Centrum Zarządzania Kryzysowego wprowadzono całodobowy dyżur, także zarządzono prowadzenie stałego monitoringu rzek. Monitoring prowadziły patrole Straży Miejskiej, Policji i Państwowej Straży Pożarnej.
7. Centrum Zarządzania Kryzysowego Miasta utrzymywało stały kontakt ze Stacją Hydrologiczno - Meteorologiczną IMGW w Nowym Sączu i Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Małopolskiego.
8. W dniu 10 czerwca 2005 roku o godz. 21:00 odbyło się kolejne nadzwyczajne posiedzenie Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego. W czasie posiedzenia MZRK do CZK wpłynął meldunek patrolu PSP o powstałym zagrożeniu na prawym brzegu rzeki Kamienica (rejon ul. Jamnickiej na wysokości tzw. „sosenek” i „skałek”). Patrol stwierdził, że wezbrana woda rzeki spowodowała wyrwę w umocnieniu brzegowym (grobli) i w bardzo dużym tempie powoduje powstawanie erozji brzegowej, która może spowodować zalanie znacznej części miasta. W związku z tym podjęto decyzję o natychmiastowych działaniach zapobiegawczo - ratowniczych, które polegały na umacnianiu powstałej wyrwy kamieniem i żwirem. Działania te prowadzono nieprzerwanie do godzin rannych dnia 11 czerwca 2005 roku. Do działań tych zużyto 700 ton kamienia oraz 100 ton żwiru.
9. W dniu 10 czerwca 2005 roku o godz. 23:00 intensywne opady spowodowały przekroczenie stanu alarmowego wody na rzece Kamienicy o 44 cm, stan wody w rzece Łubinka przekroczył stan ostrzegawczy o 40 cm a w rzece Dunajec przekraczał o 3 cm stan alarmowy. W związku z osiągnięciem stanów alarmowych na rzekach Kamienicy i Dunajcu oraz obowiązującymi procedurami o godz. 23:00 Prezydent Miasta
ogłosił alarm przeciwpowodziowy na obszarze całego miasta. W związku z tym uruchomiono stosowne procedury działania, o których powiadomiono Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Małopolskiego w Krakowie. Nadal prowadzono patrolowanie i obserwację stanu wałów przeciwpowodziowych, umocnień brzegowych, urządzeń hydrotechnicznych /śluz/, stanu wód w rzekach, rejonów zagrożonych i stanu mostów. Kontynuowano w ramach akcji ratunkowej prowadzenie wszystkich możliwych działań zapobiegawczych i zabezpieczających.
10. W dniu 11 czerwca 2005 roku o godz. 5:30 Prezydent Miasta Nowego Sącza ze względu na obniżenie poziomu wód poniżej stanów alarmowych w rzekach przepływających przez miasto i korzystną prognozę pogody Prezydent Miasta Nowego Sącza
odwołał alarm przeciwpowodziowy.
11. W dniu 11 czerwca 2005 roku o godz. 8:30 odbyło się kolejne nadzwyczajne posiedzenie MZRK w Nowym Sączu, w ramach którego dokonano oceny podejmowanych działań zapobiegawczo – ratowniczych. W posiedzeniu wziął udział osobiście Prezydent Miasta Nowego Sącza. W ramach tego posiedzenia dokonano również rekonesansu zagrożonych miejsc i rejonów, w których prowadzono działania zapobiegawczo – ratownicze.
12. W czasie prowadzonych działań funkcjonowały na terenie miasta trzy punkty napełniania worków z piaskiem tj. przy ul. Jamnickiej, ul. Naściszowskiej 39 i dodatkowo przy ul. Zakładników 1. Worki z piaskiem były rozwożone i układane w zagrożonych rejonach rzek Kamienica i Łubinka.
13. Ogółem wydano 7 000 szt. worków i 7000 szt. drutu do ich wiązania, ok. 150 ton piasku, 700 ton kamienia, 100 ton żwiru.
14. Z magazynu przeciwpowodziowego Urzędu Miasta wydano dla ratowników 58 kompletów odzieży przeciwdeszczowej, obuwia gumowego i kamizelek ratunkowych oraz 8 szt. automatów do wiązania worków i 58 szt. łopat do piasku.
15. W działaniach ratowniczych brały udział następujące siły:
- Miejski Zespół Reagowania Kryzysowego - 29 osób,
- Państwowa Straż Pożarna 11 osób,
- Ochotnicza Straż Pożarna „BIEGONICE” – 27 osób,
- Ochotnicze Straże Pożarne wchodzące w skład Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego – 58 osób,
- Funkcjonariusze Karpackiego Oddziału Straży Granicznej – 20 osób,
- Policja – 58 osób,
- Straż Miejska - 14 osób,
- Przedstawiciele służb komunalnych – 8 osób,
- Pensjonariusze Zakładu Karnego w Nowym Sączu – 10 osób
- Sądeckie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe – 15 osób,
- Wolontariusze - 2 osoby.
Ogółem w działaniach zapobiegawczo - ratowniczych brało udział - 252 osoby.
16. W dniu 12 czerwca 2005 roku o godz. 14:00 ze względu na znaczny spadek wód w rzekach poniżej stanów ostrzegawczych Prezydent Miasta Nowego Sącza
odwołał pogotowie przeciwpowodziowe na terenie miasta.
17. Prezydent Miasta Nowego Sącza Zarządzeniem Nr 200/2005 z dnia 13 czerwca 2005 roku powołał zespół do szacowania strat powstałych w wyniku intensywnych opadów deszczu.
18. W czasie prowadzonych działań zapobiegawczo - ratowniczych organizowana była wszelka możliwa pomoc, przy wykorzystaniu dostępnych w mieście sił i środków tj. Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego, Urzędu Miasta, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Straży Granicznej, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej - Stacji Hydrologiczno - Meteorologicznej, Ochotniczej Straży Pożarnej "BIEGONICE", Ochotniczych Straży Pożarnych wchodzących w skład Krajowego Systemu Ratowniczo - Gaśniczego, Straży Miejskiej, Sądeckiego Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, Zakładu Karnego oraz wykorzystywano różne możliwości służb komunalnych, przedsiębiorców, zakładów pracy, organizacji społecznych i wolontariuszy.
19. Do prowadzenia akcji ratunkowych wykorzystywano sprzęt specjalistyczny, wozy bojowe, koparki, ładowarki, spycharki, dźwigi, samochody samowyładowcze, pompy, samochody dostawcze i osobowe oraz wiele innego sprzętu.
20. Zgodnie z obowiązującymi procedurami i zasadami Centrum Zarządzania Kryzysowego Miasta prowadziło wymaganą dokumentację ewidencyjną powstałego zagrożenia powodziowego tj. książkę oraz kartę zdarzeń, dziennik obiegu informacji, ewidencję stanu wód w rzekach przepływających przez miasto, sporządzano meldunki doraźne i dobowe oraz protokoły z odbywanych nadzwyczajnych posiedzeń Miejskiego Zespołu Reagowania Kryzysowego.
Autor: -
Dodano: 2005-06-15 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub