Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
INFORMACJA O PRZEBIEGU WYKONANIA BUDŻETU MIASTA NOWEGO SĄCZA ZA I PÓŁROCZE 2005 ROKU
Budżet Miasta na 2005 rok został uchwalony UCHWAŁĄ BUDŻETOWĄ NR XLI/481/2005 z 25 lutego 2005 roku, według której planowane dochody i wydatki budżetu miasta, jak również planowane przychody i rozchody w ujęciu ogólnym przedstawiają się następująco:
1. Planowane dochody ogółem 220 269 982 zł.
2. Planowane wydatki ogółem 239 727 894 zł.
3. Wynik (1-2) (-) 19 457 912 zł.
4. Planowane przychody (+) 25 476 388 zł.
5. Planowane rozchody (-) 6 018 476 zł.
Wykres nr 1. Realizacja dochodów budżetu Miasta w I półroczu 2005 roku (w zł)
W okresie I-go półrocza br. w planie budżetu miasta wprowadzono następujące zmiany:
• Zmiany zwiększające budżet wprowadzone przez Radę Miasta w okresie I –go
półrocza br.
Dochody (+) 197 122,- Wydatki (+) 197 122,-
• Zmiany zwiększające budżet wprowadzone Zarządzeniami Prezydenta Miasta w związku z wprowadzeniem w trakcie roku budżetowego zmian kwot dotacji celowych:
Dochody (+) 2 987 200,- Wydatki (+) 2 987 200,-
• Zmiany zwiększające budżet wprowadzone Zarządzeniami Prezydenta Miasta wynikające ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw
Dochody (+) 500 000,
Wykres nr 2. Struktura wykonania dochodów Miasta w I półroczu br. według źródeł pochodzenia (w %)
Budżet po zmianach na dzień 30 czerwca br. przedstawia się następująco:
Dochody 223 954 304,- Wydatki 242 912 216,-
Przychody 25 476 388,- Rozchody 6 018 476,-
Budżet ogółem
na 30.06.2005 r. 249 430 692,- 248 930 692 ,-
Brak zbilansowania planu budżetu na dzień 30 czerwca 2005 r., wynika z przyjęcia do planu budżetu miasta po stronie planowanych dochodów zarządzeniem Prezydenta Miasta Nr 237/2005 z dnia 30 czerwca 2005 r., środków pochodzących z rezerwy subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w kwocie 500 000 zł., zgodnie z upoważnieniem wynikającym z art.128 ust.1 pkt. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
Brak ujęcia w/w kwoty po stronie planu wydatków spowodowany był zbyt późnym otrzymaniem decyzji Ministra Finansów przyznającej Nowemu Sączowi tę subwencję oraz tym, że w miesiącu czerwcu nie odbyła się sesja Rady Miasta.
Budżet za okres sprawozdawczy został zamknięty nadwyżką budżetową w kwocie 15 263 851 zł. W okresie sprawozdawczym z uzyskanych dochodów spłacono pożyczki długoterminowe, zgodnie z zawartymi umowami w kwocie – 257 073 zł oraz kredyty w wysokości 2 963 109 zł. Łączna kwota spłaconych pożyczek i kredytów długoterminowych wynosi 3 220 182 zł.
Wykres nr 3. Realizacja dochodów własnych Miasta w I półroczu br. (w zł)
Wykonanie dochodów budżetu miasta za I półrocze 2005:
Plan Wykonanie % wyk.
Dochody ogółem (1+2+3) 223 954 304,- 123 568 093,- 55,2
W tym:
1. Dochody własne 92 703 749,- 46 640 311,- 50,3
2. Dotacje celowe oraz środki na dofin.
zadań pozyskane z innych źródeł 41 504 104,- 22 423 078,- 54,0
3. Subwencja ogólna 89 746 451,- 54 504 704,- 60,7
W ramach subwencji miasto otrzymało część oświatową w kwocie 52 701 220 zł, część równoważącą w kwocie 1 803 484 zł oraz z rezerwy subwencji ogólnej kwotę 500 000 zł.
Wykres nr 4. Realizacja wpływów z ważniejszych podatków i opłat w I półroczu br. (w zł)
Struktura wykonania dochodów w I półroczu br.
według źródeł pochodzenia przedstawia się następująco:
Subwencje 44,1 %
Dotacje 18,2 %
Dochody własne 37,7%
Dochody budżetu miasta za I półrocze br. zrealizowano ogółem w wysokości 123 568 093 zł co stanowi 55,2 % planu rocznego.
Dochody własne ogółem wykonano w wysokości 50,3 % tj. o 0,3 % powyżej prawidłowego procentu wynikającego z upływu czasu, natomiast wpływy z tytułu dotacji, subwencji oraz środków na dofinansowanie zadań własnych pozyskane z innych źródeł ogółem w wysokości 58,6 % (w tym subwencja oświatowa w wysokości – 61,5 % planu, tj. o 11,5 % powyżej prawidłowego procentu wynikającego z upływu czasu).
Wpływ na wyższe wykonanie dochodów ogółem, niż by to wynikało z prawidłowego procentu wynikającego z upływu czasu, miało przede wszystkim uruchomienie w wyższej wysokości subwencji oświatowej w I półroczu br. – w związku z obowiązkiem realizacji wypłat dodatkowych wynagrodzeń za 2004 rok pracownikom do końca I kwartału br., jak również ujęcie do dochodów I półrocza br. uruchomionych rat subwencji oświatowej dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych na wypłatę wynagrodzeń wraz z pochodnymi za m-c lipiec br.
Kwota otrzymanej w miesiącu czerwcu br. z Ministerstwa Finansów subwencji na ten cel wyniosła 6 587 653 zł.
Wykres nr 5. Realizacja wydatków budżetu Miasta w I półroczu br. (w zł)
Dochody własne w porównaniu do założeń planu rocznego zostały wykonane następująco:
• wpływy z podatków i opłat lokalnych - plan 33 531 000 zł wykonanie 17 492 735 zł.
• udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa – plan 41 680 417 zł wykonanie 17 806 433 zł,
• dochody z majątku gminy – plan 6 738 521 zł wykonanie 4 369 188 zł
• pozostałe dochody – plan 10 753 811 zł wykonanie 6 820 747 zł.
Najniższe wykonanie w porównaniu do założeń planowych za I półrocze br. wykazują wpływy z udziału w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa. W strukturze planowanych dochodów ogółem stanowią 18,6 % planu rocznego i zostały wykonane w wysokości 42,7 % założeń planowych. Szacując w planie budżetu na 2005 rok wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych kierowano się szacunkami ustalonymi dla miasta przez Ministra Finansów, natomiast udziały w podatku dochodowym od osób prawnych ustalono w wysokości przewidywanego wykonania za okres ubiegły z uwzględnieniem wskaźnika wzrostu wpływów z tego podatku przyjętego w planie budżetu państwa na 2005 rok.
Przewiduje się, że wyższe wpływy z udziałów w tych podatkach zostaną osiągnięte w II półroczu br., a w szczególności w IV kwartale, na co wskazuje analiza dochodów z tego tytułu w latach poprzednich.
Wykres nr 6. Realizacja wydatków bieżących w I półroczu br. (w zł)
Wpływy z podatków i opłat lokalnych, stanowiące w całości dochody Miasta zrealizowano ogółem w wysokości 52,2 % planu rocznego tj. o 2,2 % powyżej prawidłowego procentu wynikającego z upływu czasu. Realizacja wpływów z tytułu ważniejszych podatków i opłat za I półrocze br., przedstawia się następująco:
plan wykonanie
podatek rolny 353 200 zł 228 558 zł
podatek leśny 4 800 zł 2 957 zł
podatek od nieruchomości 25 700 000 zł 13 320 578 zł
podatek od środków transportowych 1 640 000 zł 910 536 zł
podatek od czynności cywilno-prawnych 2 100 000 zł 1 014 398 zł
opłata skarbowa 2 400 000 zł 1 392 905 zł
Najwyższą pozycję kwotowo stanowią wpływy z podatku od nieruchomości, wykonane w 51,8 % tj. o 1,8 % powyżej prawidłowego procentu wynikającego z upływu czasu , z tego :
od osób fizycznych - wzrost o 0,7 % tj. o 38 019 zł
od osób prawnych - wzrost o 2,2 % tj. o 432 559 zł
Na osiągnięte wyższe dochody za I półrocze 2005 r. wpłynęło głównie ściągnięcie zaległości podatkowych z okresów poprzednich.
Wykres nr 7. Struktura wykonania wydatków w I półroczu br. (w %)
Wykonanie wydatków budżetu Miasta:
Plan wykonanie % wyk.
Wydatki ogółem 242 912 216,- 108 304 242,- 44,6
W tym:
1. Wydatki majątkowe 29 627 633,- 2 887 559,- 9,7
2. Wydatki bieżące 213 284 583,- 105 416 683,- 49,4
Realizacja wydatków bieżących w I półroczu br. przedstawia się następująco:
plan wykonanie
- Wynagrodzenia 93 730 092,- 49 002 846,-
- Pochodne od wynagrodzeń 17 349 539,- 9 116 431,-
- Dotacje 15 704 683,- 7 828 212,-
- Wydatki na obsługę długu 1 693 875,- 569 893,-
- Pozostałe wydatki bieżące 84 806 394,- 38 899 301,-
Realizacja wykonania wydatków według ważniejszych działów klasyfikacji budżetowej przedstawia się następująco:
Plan wykonanie
Transport i łączność 25 394 988 zł 6 793 345 zł
Bezpieczeństwo publiczne i
ochrona przeciwpożarowa 9 926 900 zł 5 104 151 zł
Oświata i wychowanie 94 278 151 zł 49 105 515 zł
Pomoc społeczna 44 640 201 zł 20 041 911 zł
Edukacyjna opieka wychowawcza 11 145 575 zł 5 153 879 zł
Gospodarka komunalna i
ochrona środowiska 15 202 239 zł 4 749 895 zł
Wykres nr 8. Realizacja wykonania wydatków wg ważniejszych działów klasyfikacji budżetowej w I półroczu br. (w zł)
Biorąc pod uwagę wykonanie wydatków ogółem w I półroczu br. widoczne jest, że wydatki bieżące czyli związane z wynagrodzeniami, zakupami itp. zostały zrealizowane zgodnie z założeniami planowymi tj. w wysokości 49,4 % planu rocznego. Niewielkie odchylenia wynikają głównie z prac remontowych, których znaczna większość została wykonana w II i III kwartale br., a zapłata faktur przypadła na III kw.
Natomiast znaczne odchylenia w stosunku do założeń planowych wykazują wydatki majątkowe. Jest to spowodowane tym, że większość inwestycji prowadzona jest w okresie letnim, więc płatność nastąpi w III i IV kwartale br. Wpływa na to skomplikowana procedura związana z przetargami, która wielokroć opóźnia planowany moment rozpoczęcia inwestycji. Najniższe wykonanie wydatków inwestycyjnych występuje w dziale 600 „Transport i łączność” oraz w dziale 700 „Gospodarka mieszkaniowa”.
W przypadku dróg zadania inwestycyjne dot. ul. Szarych Szeregów, Podgórskiej, Warzywnej i W. Pola planuje się wykonać w II półroczu br. W I półroczu ogłoszono przetargi, które odbyły się w sierpniu i wrześniu. Zadanie inwestycyjne dot. przebicia ul. Łukasińskiego do Kolejowej zostało ukończone 30 września br.
We wrześniu złożono wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego o dofinansowanie zadania pn. „Przebudowa nawierzchni ulic i chodników Starówki Miasta Nowego Sącza” w ramach ZPORR. Obecnie trwa weryfikacja niezbędnych dokumentów stanowiących załączniki do wniosku aplikacyjnego. Dokumentację techniczną częściowo wykonano, natomiast zapłata faktur nastąpi w II półroczu br. Wykupy gruntów w większości przypadków są na etapie wykonania podziału geodezyjnego i będą one finalizowane w II półroczu br.
Agnieszka Piotrowska
Dyrektor Wydziału Analiz Budżetu Miasta UM
7 października 2005 Autor: -
Dodano: 2005-10-07 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub