Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Wczoraj (14 marca) w sądeckim ratuszu odbyło się spotkanie, podczas którego sekretarz miasta Edyta Brongiel, kierownik kancelarii Małgorzata Grybel, dyrektor Wydziału Analiz Budżetu Miasta Agnieszka Golańska i kierownik Referatu Informatyki Piotr Niezabitowski przedstawili proponowane zmiany w regulaminie BO na rok 2018. W spotkaniu udział wzięli radni, przedstawiciele zarządów nowosądeckich osiedli i organizacji pozarządowych oraz mieszkańcy zainteresowani budżetem obywatelskim.
Novum w porównaniu do ubiegłorocznej edycji jest propozycja podziału środków. 2 mln złotych przeznaczone na budżet obywatelski proponuje się podzielić na pięć części. Jedna część, w wysokości do 400 tys. złotych, ma być przeznaczona na sfinansowanie zadania/zadań o charakterze ogólnomiejskim, a więc takich, których beneficjentami będą wszyscy mieszkańcy Nowego Sącza. Zadania te mają mieć charakter wyłączcie "miękki" (nieinwestycyjny), a więc np. kulturalne, oświatowe, promocyjne, sportowe czy też zadania z obszaru profilaktyki zdrowia czy ekologii.
Pozostałe cztery części BO, także w wysokości do 400 tys. złotych każda, zostaną przeznaczone na zadania dzielnicowe, zarówno o charakterze "twardym" (a więc np. budowa lub modernizacja infrastruktury) jak i "miękkim". Obszar Nowego Sącza proponuje się podzielić na cztery dzielnice w skład każdej wchodziłoby 6-7 osiedli. Dzielnice mają zbliżoną liczbę mieszkańców i pokrywają się z okręgami wyborczymi w wyborach samorządowych.
BO już dla 16-latków
Kolejna nowość to obniżenie wieku osób zaangażowanych w przygotowywanie projektów do BO. - Nasza propozycja jest taka, żeby wnioski do budżetu obywatelskiego mógł składać każdy mieszkaniec, który będzie miał ukończone 16 lat. Myślę, że są to już osoby na tyle dojrzałe i kreatywne, że mogą mieć dużo ciekawych pomysłów i wnieść wiele świeżości do budżety obywatelskiego – podkreśliła Edyta Brongiel.
Obniżony limit wieku obowiązuje także w przypadku głosowania na poszczególne projekty. Głosujący ma osiągnąć 16 lat w bieżącym roku, a więc urodzić się przed 1 stycznia 2002 roku. Musi także posiadać stałe lub czasowe zameldowanie na terenie Nowego Sącza w dniu rozpoczęcia głosowania. – Planujemy przeprowadzić głosowanie jesienią – dodała Edyta Brongiel.
Kolejna zmiana w stosunku do ubiegłego roku to głosowanie wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem strony internetowej www.bo.nowysacz.pl. – W ogóle nie przewidujemy głosowania w formie papierowej. Dla przejrzystości głosowania planujemy uruchomić licznik, który będzie pokazywał na bieżąco ilość oddanych głosów na poszczególne projekty – poinformowała sekretarz miasta. Mieszkańcy głosować będą na dwa projekty: jeden ogólnomiejski i jeden dzielnicowy, bez względu na to w której "dzielnicy" mieszkają.
O kolejności na listach do głosowani zdecyduje nie losowanie, ale kolejność wpływu poszczególnych projektów. To kolejna propozycja zmiany w regulaminie.
Propozycje mieszkańców
Obecni na sali mieszkańcy miasta mieli możliwość przedstawienia własnych propozycji i ustosunkowania się do proponowanych zmian. Zaproponowano między innymi rezygnację z wymaganej frekwencji przy głosowaniu oraz z list poparcia lub zmniejszenie liczby podpisów. Ponadto wskazano, aby powstałe tzw. oszczędności z puli środków przeznaczonych na cztery dzielnice przekazać do puli środków na projekty ogólnomiejskie.
Kolejne zgłaszane propozycje dotyczyły między innymi poszerzenia składu Zespołu Weryfikującego o przedstawicieli organizacji pozarządowych, podzielenia środków na osiedla lub zmienienia zaproponowanego podziału na "dzielnice", a także ustalenia maksymalnej wartości jednego zadnia do 100.000 zł, utrzymania losowania kolejności projektów na liście do głosowania, utworzenia 25 punktów do elektronicznego głosowania i ograniczenia liczby SMS-ów weryfikujących kody umożliwiające głosowanie.
Wszystkie propozycje, jak zapewniła sekretarz miasta Edyta Brongiel, zostaną przeanalizowane. Ostatecznej akceptacji regulaminu dokona prezydent Nowego Sącza Ryszard Nowak i wersja ta zostanie przekazana mieszkańcom na początku kwietnia bieżącego roku.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Autor: Referat Komunikacji Społecznej, fot. Wiesław Turek
Dodano: 2017-03-15 10:54:56