Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
W dniu 15 marca 2017 r. na konto Miasta Nowego Sącz wpłynęła kwota 174 079,52 zł będąca dofinansowaniem zadania związanego z wykonaniem radiowego system łączności jako alternatywnego środka komunikacji i wymiany informacji podczas wystąpienia różnego rodzaju sytuacji kryzysowych oraz prowadzonych działań zapobiegawczych i akcji ratowniczych na terenie Miasta Nowego Sącza. Innowacyjny pomysł Miasta otrzymał wsparcie ze środków Unii Europejskiej.
Wieloletnie doświadczenia wynikające z prowadzonych działań zapobiegawczych i akcji ratowniczych, jak również ćwiczeń systemu zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i ochrony ludności Miasta Nowego Sącza wykazywały potrzebę stworzenia alternatywnego narzędzia obiegu i wymiany informacji w systemie zarządzania kryzysowego. Łączność telefonii stacjonarnej i komórkowej oraz e-mailowej, na której opierała się komunikacja w przypadku prowadzonych działań zapobiegawczych i akcjach ratowniczych, nie gwarantowała sprawności przekazywanych informacji niezbędnych do podejmowania decyzji kluczowych z punktu widzenia bezpieczeństwa miasta. Utrudnienia te wynikały z tego, że jeden środek komunikacji wykorzystywany był zarówno do kontaktów z mieszkańcami, jak również do wymiany informacji pomiędzy służbami inspekcjami i strażami z terenu miasta Nowego Sącza. Pamiętać przy tym należy, że właściwy obieg i wymiana informacji w systemie zarządzania kryzysowego jest kluczowym i koniecznym warunkiem właściwego prowadzenia działań i podejmowania trafnych, skutecznych i szybkich decyzji.
Dlatego też na wniosek Zastępcy Prezydenta Miasta Jerzego Gwiżdża nadzorującego między innymi jednostki odpowiedzialne za bezpieczeństwo publiczne, Prezydent Miasta Ryszard Nowak, jako Przewodniczący Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w 2015 roku podjął decyzję o przeznaczeniu środków z budżetu Miasta Nowego Sącza na sfinansowanie zadania dotyczącego budowy alternatywnego systemu łączności radiowej służb zarządzania kryzysowego.
Realizacja tego zadania została powierzona Wydziałowi Zarządzania Kryzysowego i Ochrony Ludności, który w konsultacji z przedstawicielami służb inspekcji i straży opracował koncepcję funkcjonowania systemu łączności radiowej. Założenia koncepcji stanowiły podstawę do opracowania szczegółowej dokumentacji technicznej systemu, niezbędnej do ogłoszenia przetargu na jego wykonanie, która również została przygotowana przez pracowników tego Wydziału. Innowacyjna koncepcja i opracowane rozwiązania techniczne systemu, bardzo szybko zostały zauważone przez środowisko radiokomunikacyjne. Niezależny i największy w Polsce portal internetowy branży radiokomunikacyjnej www.radiotech.pl, bardzo pozytywnie odniósł się do pomysłów zawartych w przetargu podkreślając staranność opracowanej dokumentacji, jak również pomysłowości i idei samego systemu.
Przetarg został rozstrzygnięty końcem 2015 r., a wyłoniona w nim Warszawska Firm UNI-NET Poland Sp. z o.o. natychmiast przystąpiła do realizacji inwestycji. Innowacyjny i specyficzny w swej materii projekt Miasta był dla wykonawcy swego rodzaju wyzwaniem, co w tym wypadku jeszcze bardziej mobilizowało firmę do sprawnego i rzetelnego działania.
Inwestycja została oddana przez Wykonawcę w marcu 2016 roku, a efektem jej realizacji było stworzenie niezależnego i bezpiecznego systemu łączności służb zarządzania kryzysowego. W ramach inwestycji Miasto:
W ramach realizacji projektu przeprowadzono również szkolenia dla użytkowników oraz administratorów systemu w zakresie funkcjonowania i obsługi urządzeń systemu łączności.
Sprzęt i urządzenia łączności zostały rozlokowane w siedzibach służb, inspekcji i straży z terenu miasta Nowego Sącza, przy czym w głównej mierze doposażono: Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego jako jednostkę koordynującą działaniami o charakterze kryzysowym oraz Komendę Straży Miejskiej jako formację bezpośrednio podległą Prezydentowi Miasta, prowadzącą działania rozpoznawczo – patrolowe w różnych sytuacjach kryzysowych.
Pod koniec 2015 roku na Portalu Funduszy Europejskich pojawił się komunikat o ogłoszeniu konkursu w ramach, którego samorządy mogły otrzymać dofinansowanie na realizację zadania ukierunkowanego na szeroko rozumianą poprawę bezpieczeństwa. Świadomość celowości i zasadności zadania związanego z budową systemu łączności i zarządzania na terenie Miasta Nowego Sącza skłaniała bezwzględnie do wzięcia udziału w konkursie. Tym samym równocześnie z rozpoczęciem inwestycji złożono wniosek aplikacyjny o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej tego zadania. Wniosek spośród 38 wniosków złożonych w ramach konkursu otrzymał wysoką punktację i został sklasyfikowany na 3 pozycji uzyskując tym samym dofinansowanie równowartości 80 % kosztów kwalifikowanych projektu. W konsekwencji zakwalifikowania się wniosku w dniu 03.10.2016 r. Miasto Nowy Sącz podpisało umowę o dofinansowanie przedmiotowego projektu. Warunkiem rozliczenia inwestycji było przedstawienie pełnej dokumentacji projektowej, technicznej i powykonawczej zadania do Urząd Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego jako instytucji zarządzającą projektem. Przekazana dokumentacja oraz zakres zrealizowanych prac poddane zostały kontroli formalnej, rachunkowej oraz merytoryczno – finansowej.
Przeprowadzone kontrole realizacji projektu potwierdziły prawidłowość realizacji zadania uznając, że został on wykonany z należytą starannością w sposób celowy, rzetelny, racjonalny i oszczędny, co w efekcie nagrodzone zostało dofinansowaniem w wysokości 174 0973,52 zł.
Warto przy tym podkreślić, że tego typu system scalający wszystkie służby inspekcje i straże odpowiedzialne za bezpieczeństwo mieszkańców miasta Nowego Sącza w jeden stabilny, bezpieczny i spójny węzeł komunikacyjny, dający gwarancję jego funkcjonowania w sytuacjach kryzysowych jest jednym z pierwszych tego typu rozwiązań w naszym kraju.
Autor: Referat Komunikacji Społecznej
Dodano: 2017-04-04 10:05:24