Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Piątek, 03 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Teresa, Gerard, Jan

Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta

Debata ws. szynobusa. Wojciech Piech przedstawił stanowisko Nowego Sącza

W budynku stacji kolejowej PKP w Nowym Sączu odbyła się debata Radia Kraków poświęcona kwestii uruchomienia szynobusa na czas budowy nowego Mostu Heleńskiego. Stanowisko władz miasta przedstawił zastępca prezydenta Wojciech Piech. W dyskusji wzięli udział: członek Zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda, wójt gminy Chełmiec Bernard Stawiarski oraz przedstawiciel PKP PLK Andrzej Oleksy. Spotkanie poprowadził red. Sławomir Wrona.
 

 


Główne pytanie, które padło do wszystkich uczestników debaty to: czy warto uruchomić połączenie szynobusa między Marcinkowicami i stacją PKP Nowy Sącz na okres budowy nowego Mostu Heleńskiego, a także czy takie rozwiązanie komunikacyjne miałoby szansę funkcjonować w dłuższej perspektywie czasu?

Zastępca prezydenta Wojciech Piech podkreślił, że to Nowy Sącz wystąpił z inicjatywą uruchomienia szynobusa uznając to za dobre rozwiązanie na czas realizacji dużej inwestycji drogowej, budowy nowej przeprawy przez Dunajec. Od samego początku władze miasta miały też świadomość konieczności poniesienia konkretnych kosztów. Jak jednak zaznaczył Wojciech Piech, problemy komunikacyjne, które bez wątpienia pojawią się w czasie budowy Mostu Heleńskiego, to nie tylko problemy miasta Nowego Sącza, ale także, a może przede wszystkim gminy Chełmiec. Dlatego też udział finansowy gminy i interes również jej mieszkańców jest tutaj oczywisty. Brak wsparcia finansowego ze strony wójta Bernarda Stawiarskiego będzie oznaczał, że miasto nie przystąpi do realizacji pomysłu uruchomienia szynobusa i postawi na rozwiązania z wykorzystaniem miejskiej spółki MPK.

Wojciech Piech dodał również, że jednym z rozwiązań w przypadku braku zaangażowania gminy Chełmiec jest bezpłatne dowożenie mieszkańców osiedla Helena do obecnego Mostu Heleńskiego i komunikacja piesza na drugą stronę, która będzie możliwa jeszcze przed wyburzeniem obiektu. Jednocześnie po drugiej stronie zostanie zorganizowana komunikacja miejska, która pozwoli wybrać kierunek docelowy dla osób, które na przykład pracują na terenie Nowego Sącza. Po wyburzeniu mostu miasto zadba również o komunikację alternatywną, która będzie prowadziła przez Obwodnicę Północną.


Członek Zarządu Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda podkreślił, że dla Urzędu Marszałkowskiego rozwiązanie połączenia szynobusowego między Marcinkowicami i Nowym Sączem jest bardzo lokalne i z tego powodu województwo musi przerzucić część kosztów - określonych na ok. 250 tys. zł miesięcznie - na samorządy, w tym przypadku na miasto Nowy Sącz i gminę Chełmiec. Leszek Zegzda dodał, że Urząd Marszałkowski czeka na propozycje finansowego udziału ze strony obu samorządów. Należy dodać w tym miejscu, że deklarację ewentualnego udziału w projekcie złożył w imieniu Powiatu Nowosądeckiego starosta Marek Pławiak. Jednak i on warunkuje udział Powiatu wspólnym partycypowaniem w kosztach.

Sceptyczny do kwestii uruchomienia szynobusa pozostaje wójt Chełmca Bernard Stawiarski. Uważa, że koszty takiego rozwiązania są zbyt wysokie, a mieszkańcy gminy nie będą zainteresowani taką formą komunikacji. Wskazał również na problem parkingów, zwłaszcza w okolicy dworca w Marcinkowicach. Wójt zapewnił, że jest gotowy do rozmowy jednak pod warunkiem, że ewentualne połączenie będzie miało charakter wyłącznie testowy, w bardzo krótkim okresie 1-2 miesięcy i docelowo nie będzie się wiązało z podpisaniem umowy przez gminę Chełmiec na dłuższy okres.

Do dyskusji włączył się także przedstawiciel PKP PLK Andrzej Oleksy, który podkreślił, że spółka jest przygotowana do rozwiązania zaproponowanego przez miasto Nowy Sącz. Dodał, że PKP udostępni niezbędną infrastrukturę z możliwością wykonania niezbędnych prac modernizacyjnych - zwłaszcza jeśli chodzi o elementy małej architektury - między innymi na dworcu w
Marcinkowicach oraz stacji Nowy Sącz Centrum.

Jedną z propozycji podczas debaty było skrócenie połączenia szynobusowego do trasy: osiedle Helena - stacja PKP Nowy Sącz. Przy tej okazji zastępca prezydenta Wojciech Piech dodał, że miasto, zgodnie z ustaleniami z PKP PLK, jest gotowe zagospodarować miejsca parkingowe w rejonie stacji Helena. Takie ustalenia z miastem potwierdził również Andrzej Oleksy z PKP PLK. Wojciech Piech stanowczo dodał, że bez udziału gminy Chełmiec tymczasowe rozwiązanie komunikacyjne na czas budowy nowego Mostu Heleńskiego nie będzie zrealizowane. Nie wyklucza jednak wykonania wspólnego testu takiego połączenia, który według władz Nowego Sącza mógłby przynieść cenne informacje o preferencjach osób dojeżdżających do Nowego Sącza.
 

Autor: Krzysztof Witowski
Dodano: 2017-04-28 08:52:28

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies