Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Nowy ład estetyczny i przestrzenny w Nowym Sączu. Na ostatniej sesji Rady Miasta (27 czerwca) przyjęta została uchwała nazwana "krajobrazową". Dotyczy ona ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń - gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Projekt uchwały przedstawił dyrektor Wydziału Architektury i Budownictwa Mirosław Trzupek.
Podjęcie uchwały ma umożliwić skuteczniejszą ochronę krajobrazu oraz wpłynąć na poprawę estetyki przestrzeni publicznych w mieście. Tablice reklamowe, urządzenia reklamowe, szyldy oraz obiekty małej architektury i ogrodzenia powinny być tak projektowane i lokalizowane, aby wkomponowywały się w architekturę i najbliższe otoczenie.
Pięć obszarów
Nowy Sącz został podzielony na pięć obszarów, w których obowiązywać będą różne zasady umieszczania reklam. Najbardziej restrykcyjne przepisy obowiązywać będą w tzw. Obszarze I, obejmującym najogólniej rzecz biorąc historyczne centrum miasta i niektóre inne cenne historycznie i architektonicznie miejsca (zespół tzw. "Starej Kolonii", "Biały Klasztor", Park Strzelecki, Miasteczko Galicyjskie).
W obszarze tym obowiązywać będzie – z określonymi wyjątkami - zakaz sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych. Zakaz nie dotyczy szyldów, ale tylko na określonych zasadach. Wszystkich obszarów dotyczy obowiązek dostosowania formy i skali obiektów do istniejącego krajobrazu oraz do charakteru wnętrz urbanistycznych. Obiekty muszą być sytuowane w sposób uwzględniający przebieg ciągów pieszych oraz osi widokowych i wykonane z określonych materiałów.
Uchwała zakazuje sytuowania obiektów wyższych niż 3,5 m w obszarze I oraz 5 m w pozostałych obszarach. Nie będzie można także sytuować obiektów małej architektury o jaskrawej kolorystyce, odbijających lub emitujących światło. Generalnie w celu zachowania ładu przestrzennego wprowadzono zakaz sytuowania tablic reklamowych na ogrodzeniach w całym mieście.
Właściciele reklam w obszarach I i II mają 12 miesięcy na dostosowanie tablic i urządzeń reklamowych, w tym szyldów, do zakazów i warunków określonych w niniejszej uchwale. Dla pozostałych obszarów termin ten wynosi 36 miesięcy od dnia wejścia uchwały w życie, czyli po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Z projektem uchwały można zapoznać się pod tym linkiem:
[projekt uchwały krajobrazowej]
Autor: Wiesław Turek
Dodano: 2017-06-28 10:09:04