Kontakt: Rynek 1, 33-300 Nowy Sącz, tel. +48 18 443 53 08, +48 18 44 86 500

Piątek, 03 października 2025 r.    Imieniny obchodzą: Teresa, Gerard, Jan

Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta

Wystąpienie Budżetowe Prezydenta Miasta Nowego Sącza

Panie Przewodniczący!
Wysoka Rado!
Szanowni Państwo!

Przedkładam Wysokiej Radzie projekt budżetu Miasta Nowego Sącza na rok 2006.
Poddaję pod debatę najważniejszą uchwałę, jaką w ciągu roku przyjmuje Rada Miasta.
Dziś zadecydujemy wspólnie o sprawie priorytetowej: o podziale środków finansowych, którymi możemy dysponować w 2006 r i które przeznaczmy na prawie wszystkie obszary funkcjonowania miasta, w tym także na inwestycje.
W przygotowanie budżetu mocno zaangażowały się wszystkie komisje Rady Miasta i służby samorządowe.

Generalnie stwierdzić można, że Miasto jest w dobrej kondycji finansowej, rozwija się, zabezpieczone są wszystkie podstawowe wydatki, choć nie trudno zauważyć, iż lista zadań, których realizacji oczekują mieszkańcy jest bardzo długa. Staramy się sukcesywnie te oczekiwania spełniać. Dowodem jest liczba zadań wykonanych w trzech latach tej kadencji, która w dziedzinie inwestycji i większych remontów zamyka się kwotą około 70 mln.zł.

Projekt budżetu, zgodnie z ustawą, złożyłem 15 listopada ubiegłego roku. Zdecydowaną większość proponowanych dochodów i wydatków komisje Wysokiej Rady zaopiniowały pozytywnie. Pozytywną ocenę projekt budżetu otrzymał także w Regionalnej Izbie Obrachunkowej, którą przekazaliśmy Państwu Radnym.

20 grudnia ub. roku przekazano mi poprawki do budżetu, zgłoszone przez poszczególne Komisje Rady, a także jedną, zgłoszoną podczas posiedzenia Komisji Budżetowo-Gospodarczej.
Nie ukrywam tutaj pewnych różnic w spojrzeniu na cele i priorytety inwestycyjne. Ja myślę o mieście jako całości, z punktu widzenia rozwoju całego organizmu miejskiego. Jednak grupa radnych z Komisji Budżetowej uznała, że pieniądze, które proponowałem na wykup gruntów pod obwodnicę północną będzie można pozyskać i uruchomić w ciągu roku.
Po zebraniu opinii z wydziałów i jednostek Urzędu Miasta, przedłożyłem 2 stycznia br. autopoprawkę uwzględniającą znaczną część postulatów Radnych.

Prezentowany dziś projekt budżetu Miasta obejmuje zatem autopoprawkę opartą na sugestiach Wysokiej Rady, a także uwzględniającą zmiany, których nie mogliśmy przewidzieć na etapie opracowywania projektu budżetu, w tym między innymi otrzymanie decyzji zmniejszającej wysokość przyznanej dotacji celowej na zadania realizowane w dziale 751 „Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli, ochrony prawa i sądownictwa” oraz uwagi Regionalnej Izby Obrachunkowej zawarte w generalnie pozytywnej opinii w sprawie przedłożonego projektu budżetu.
Omówię pokrótce ten projekt :
Planowane na 2006 rok dochody budżetu Miasta w porównaniu do przewidywanego wykonania za 2005 rok, w ujęciu syntetycznym przedstawiają się w sposób następujący:

Przewidywanewykonanie 2005Plan 2006% wzrostu
Dochody ogółem w tym:242 204 231,250 046 650,103,2
1. Dochody własne94 022 393,-101 587 512,-108,0
2. Dotacje celowe
oraz środki
na dofinansowanie
zadań pozyskane
z innych źródeł
58 435 387,-56 828 070,-97,2
3. Subwencja ogólna89 746 451,-91 631 068,-102,1


Na subwencję ogólną składa się:
- część oświatowa 88 686 349,- tj. 96,8 %
- część równoważąca dla gmin 247 833,- tj. 0,3 %
- część równoważąca dla powiatów 2 696 886,- tj. 2,9 %

Podstawą ustalenia wielkości planowanych dochodów przedstawionych w projekcie budżetu Miasta na 2006 rok jest przewidywane wykonanie dochodów za 2005 rok, Uchwala Rady Miasta w sprawie wysokości podatków lokalnych, jak również otrzymane od administracji rządowej informacje o:

- wysokościach dotacji celowych z budżetu państwa na realizację zadań zleconych i własnych, realizowanych przez Miasto i powiat,
- o wysokościach subwencji na zadania Miasta i powiatu oraz
- o wysokości planowanych wpływów z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych dla Miasta i powiatu.

Przyjęte w projekcie budżetu Miasta na 2006 rok planowane dochody pochodzą z następujących źródeł:
- podatki i opłaty pobierane na podstawie obowiązujących przepisów,
- udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
- dochody z majątku gminy,
- pozostałe dochody, w tym: planowane wpływy z opłat, mandaty karne, odsetki od nieterminowej realizacji zobowiązań należnych miastu, odsetki od wolnych środków na rachunkach bankowych, opłat od zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, wpływy z usług realizowanych przez jednostki, budżetowe Miasta, dochody z realizacji zadań z zakresu administracji rządowej oraz różne opłaty i pozostałe wpływy,
- subwencja ogólna z budżetu państwa,
- dotacje celowe z budżetu państwa na zadania własne i zlecone z zakresu administracji rządowej,
- dotacje celowe na zadania realizowane na podstawie porozumień z organami administracji rządowej, jak również jednostkami samorządu terytorialnego.

Struktura planowanych dochodów własnych na 2006 rok przedstawia się następująco:
- wpływy z podatków i opłat lokalnych - 35,7%,
- udziały w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa - 47,8%,
- dochody z majątku gminy - 6,7%,
- pozostałe dochody - 9,7%.

Można zapytać, czy dochody mogłyby być większe. Samorząd Miejski ma wpływ jedynie na poziom podatków lokalnych, mogły by one być większe, bo na to pozwala Rozporządzenie Ministra Finansów, ale odbyłoby się to kosztem mieszkańców i sądeckich przedsiębiorców i z takiego rozwiązania nie skorzystano.

Planowane wydatki Nowego Sącza w roku 2006 w stosunku do przewidywanego wykonania w roku ubiegłym przedstawiają się następująco:

Przewidywanewykonanie 2005Plan 2006% wzrostu
Wydatki ogółem263 004 182,-273 910 501,-104,1
1. Wydatki majątkowe46 792 062,-37 621 226,-80,4
2. Wydatki bieżące216 212 120,-236 289 275,-109,3


Pragnę poinformować Wysoką Radę o kwotach wydatków majątkowych w minionym roku, ponieważ z suchych liczb wynikałoby, iż zwalniamy tempo inwestycji. Jak zapewne wszyscy pamiętamy, w budżecie przyjętym przez Wysoką Radę na rok 2005 widniała kwota ponad 29 mln zł. Budowa kolektorów oraz sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wykonywanej w ramach PHARE "Rozwój gospodarczy subregionu Nowego Sącza" była płacona przez wojewodę małopolskiego, bezpośrednio wykonawcy, poza budżetem miasta Nowego Sącza. Zgodnie z opiniami ekspertów dotyczącymi księgowej ewidencji środków z funduszy pomocowych, nawet w takim przypadku, środki te winny być zapisane w budżecie gminy na rzecz której wykonywane są prace. Stąd wspomniana zmiana w budżecie miasta w roku 2005 i zamknięcie planowanych wydatków na inwestycje w budżecie Nowego Sącza kwotą prawie 47 mln zł.

Planowane wydatki ogółem w 2006 roku wynoszą 273 910 501 zł i są wyższe w porównaniu do przewidywanego wykonania za okres ubiegły o 4,1%.

Planowane wydatki w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej przedstawiają się w sposób następujący:

Przewidywanewykonanie 2005Plan 2006% wzrostu
Transport i łączność25 412 168,-30 077 532,-118,4
Administracja publiczna15 986 107,-16 545 516,-103,5
Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa10 050 900,-10 322 675,-102,7
Oświata i edukacyjna opieka wychowawcza110 027 413,-116 841 512,-106,2
Pomoc społeczna i polityka społeczna50 178 072,-56 910 855,-113,4
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska31 078 637,-16 049 400,-51,6


Tu widać wyraźnie, na które zadania został położony szczególny nacisk – to drogi, gdzie wydatki rosną w stosunku do dobrego roku 2005 o ponad 18 %.

Zmniejszenie wydatków w dziedzinie ochrony środowiska to efekt zakończenia w 2005 roku budowy kolektorów i rozbudowy oczyszczalni ścieków ze środków Unii Europejskiej, a także czas przygotowań, ponieważ czekamy na Fundusz Spójności, gdzie każde zadanie kosztować nas będzie jedynie 30 % środków budżetowych, resztę uzyskamy z Unii, więc szkoda dziś realizować zadania wydając 100 % wartości robót budowlanych.

Założony deficyt budżetu Miasta w 2006 roku wynosi 23 863 851 zł i planuje się go pokryć pozostałymi z 2005 roku środkami finansowymi oraz kredytem długoterminowym.

Przyjmuje się przychody pochodzące z następujących źródeł:
- przewidywany do zaciągnięcia kredyt długoterminowy na sfinansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w dochodach budżetu Miasta na 2006 rok - kwota 35 000 000 zł
- wolne środki jako nadwyżka środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu wynikająca z rozliczeń pożyczek i kredytów z lat ubiegłych - kwota 2 423 262 zł

Przedstawiona w załączniku nr 18 prognoza kwoty długu Miasta przedstawia prognozowane wielkości dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów w latach 2006 – 2012.
W żadnym z wymienionych okresów nie występuje przekroczenie dopuszczalnych wielkości w zakresie stanu zadłużenia Miasta Nowy Sącz.

Łączna kwota długu Miasta na koniec każdego roku budżetowego kształtuje się znacznie poniżej dopuszczalnej wielkości 60% planowanych na dany rok budżetowy dochodów.

Procentowy udział stanu zadłużenia do dochodów ogółem:
2005 – 16,5 %
2006 – 24,5 %
2007 – 28,8 %
2008 – 29,1 %
2009 – 22,6 %
2010 – 13,2 %
2011 – 4,3 %

Łączna kwota rat kredytów i pożyczek oraz potencjalnych spłat kwot wynikających z udzielonych przez Miasto poręczeń nie przekracza 15% planowanych na dany rok budżetowy dochodów.

Procentowy udział wydatków na obsługę długu do dochodów ogółem:
2005 – 3,5 %
2006 – 6,7 %
2007 – 8,2 %
2008 – 10,5 %
2009 – 11,0 %
2010 – 10,0 %
2011 – 9,3 %
2012 – 4,8 %

Zanim przejdę do omawiania najciekawszego fragmentu budżetu, czyli wydatków inwestycyjnych, jeszcze parę słów o wydatkach bieżących. Rosną one o 9 %. Ten wzrost wydatków, to głównie pomoc społeczna oraz oświata. Inne rosną w tempie inflacji, lub poniżej.
Są dziedziny, finansowane z wydatków bieżących takie jak oczyszczanie miasta 1,3 mln zł, utrzymanie zieleni 1,27 mln zł, zimowe utrzymanie dróg 1,2 mln zł, remonty chodników 1,4 mln zł. To razem 5,2 mln zł. Dużo, ale chciałoby się utrzymywać wyższy standard w tych dziedzinach. Niestety, musiałoby to odpowiednio więcej kosztować, a odbyć by się to mogło jedynie kosztem inwestycji, a tych nie chcemy ograniczać.

Inwestycje, główny wskaźnik rozwoju miasta utrzymują się na wysokim poziomie. Mimo trudnych warunków i obiektywnych barier, skala inwestycji powinna sięgnąć w 2006 r. ponad 37 mln zł. Nie ma zatem mowy o regresie.

Po pierwszych poprawkach Komisji Rady do projektu budżetu, uwzględniając uwagi Radnych odłożę wydatki na wykup gruntów pod obwodnicę północną do czasu, gdy zwolnione zostaną środki rezerwowane na współfinansowanie wniosków do ZPORR, skreśliłem, z żalem, realizację dalszej części Inkubatora Przedsiębiorczości i wprowadziłem część zadań inwestycyjnych wnioskowanych przez Komisje Rady Miasta.

Zadania inwestycyjne proponowane w budżecie po poprawce to:
- Trasa nad Łubinką - 1,9 mln zł - dokończenie jednej nitki, czyli połączenie mostu "do nikąd" z ulica Barską
- ul. Komorowskiego - 1,4 mln zł - ulica prowadząca do Zespołu Szkół w Zawadzie, bardzo ważna ze względu na bezpieczeństwo dzieci
- ul. Tatrzańska - 220 tys. zł - dokończenie inwestycji, które od lat odkładane jest z roku na rok
- ul. Kusocińskiego - 1,5 mln zł - nie cała ulica, ale jej odcinek będący w najgorszym stanie, tędy również chodzą dzieci do szkoły nr 15, a ponadto budowany jest tu blok komunalny
- Przebudowa przepustu ul. Mickiewicza - 100 tys. zł - to kwota niewystarczająca na odbudowę zniszczonego przez powódź przepustu na Żeglarce, ale liczymy na środki powodziowe
- Przebudowa mostu ul. Tarnowska - 6 250 tys zł - Awaria mostu spowodowała konieczność wydatkowania tak wielkiej kwoty na jego pełną przebudowę
- Obwodnica Północna dokumentacja - 200 tys. zł
- Budownictwo socjalne - 650 tys.zł - to zakończenie inwestycji rozpoczętej w roku ubiegłym, na nią oczekuje wiele najuboższych rodzin
- Sala gimn. Zespół Szkół ul. Żeromskiego - 1 830 tys zł - to również dokończenie inwestycji rozpoczętej w 2005 r.
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wych. ul. Broniewskiego - 189 tys. zł - dokończenie inwestycji w budynku, który "w stanie surowym" straszył przez wiele lat
- Kolektor A i B - 200 tys. zł - końcówka wypłat odszodowań
- Kanalizacja Zawada - 6 497 tys zł - realizowana w dużej części ze środków ZPORR
- MOK - 800 tys. zł - remont sali widowiskowej, tak by szereg dużej rangi imprez mogło odbywać się w godnych warunkach
- Oświetlenie ulic - 700 tys. zł
- Osuwisko Falkowa - 700 tys. zł - to zadanie będzie dofinansowane z EBI do kwoty blisko 3 mln zł, jego realizacja odkładana jest w czasie już od dwóch lat, żądano od nas ekspertyz geologicznych, warunki spełniliśmy, obecnie czekamy na promesę dofinansowania
- Komputeryzacja Urzędu Miasta - 306 tys. zł
- Sprzęt dla PSP - 100 tys. zł
- Monitoring - 30 tys. zł
- Chodnik, ul. Lwowska - 550 tys. zł - kontynuacja i zakończenie brakującego odcinka pomiędzy dwoma wykonanymi, prowadzącego do realizowanego Miasteczka Galicyjskiego.
- Przebicie ul. Mickiewicza do Bulwaru Narwiku (dokumentacja) - 240 tys. zł - dokumentacja, dla której wykonania była już zgoda Rady Miasta, ale w zeszłym roku nie została zawarta umowa
- Przebudowa Żłobka na Plantach na Małą Galerię - 950 tys. zł - dokończenie zadania już rozpoczętego, tak by mogło służyć Małej Galerii i innym instytucjom kultury (Galeria Barbackiego) i stanowić początek tworzenia centrum kulturalnego Nowego Sącza.

- Zadania objęte wnioskami do ZPORR i Mechanizmu Norweskiego - ponad 7,6 mln zł

- Fundusz Spójności - 1,5 mln zł

do tego doszły wnioskowane przez Radę Miasta:

- Sala gimnastyczna przy Szkole Podstawowej nr 17 - 1 559 tys. zł,
- Chodnik w ulicy Granicznej - 190 tys. zł,
- Chodnik w ulicy Dunikowskiego - 420 tys. zł.

Pragnę podkreślić, iż zdecydowana większość zadań, bo 19 na kwotę 27,5 mln zł z proponowanej na inwestycje kwoty ponad 37 mln zł, nie budzi zastrzeżeń. Uzgodnione zostało stanowisko co do czterech ważnych dla miasta zadań na kwotę 8, 419 tys. zł.

Pozostaje niewielka grupa przedsięwzięć (w ujęciu wartościowym ok. 10 proc. wydatków inwestycyjnych), do których – mam nadzieję – znajdziemy wspólne stanowisko.

Komisja Budżetowa Rady Miasta – na wniosek grupy radnych - proponuje nieuwzględnienie w projekcie budżetu trzech zadań:
- kontynuacji przebudowy żłobka na plantach na siedzibę Nowosądeckiej Małej Galerii – kwota 950 tys. zł,
- kontynuacji budowy brakującego odcinka chodnika przy ul. Lwowskiej, prowadzącego m.in. do Miasteczka Galicyjskiego na kwotę 550 tys. zł i
- odstąpienie od opracowania dokumentacji przebicia ul. Mickiewicza do Bulwaru Narviku – kwota 240 tys. zł.

Wprowadza natomiast litanię nowych zadań inwestycyjnych, z których znaczna część jest niedoszacowana i nie przygotowana, są to:

- chodnik przy Szkole Muzycznej - 190 tys. zł (rzeczywisty koszt zadania 500 tys. zł)
- chodnik Poręba Mała - 550 tys. zł
- parking, ul.Nadbrzeżna - 200 tys. zł (rzeczywisty koszt zadania 255 tys. zł)
- ul. Nad Łubinką - 600 tys. zł
- ul. Gucwy - 60 tys. zł (rzeczywisty koszt 310 tys. zł)
- ul. Batalionów Chłopskich - 49 tys. zł (rzeczywisty koszt 150 tys. zł)
- ul. Turskiego - 550 tys. zł
- ul. Zyndrama - 100 tys. zł (rzeczywisty koszt 475 tys. zł)
- chodnik ul. Mizgałów - 50 tys. zł
- chodnik, ul. Jaśminowa - 160 tys. zł
- chodnik, ul. Dunajcowa - 240 tys. zł (rzeczywisty koszt zadania 3,5 mln zł).

Proponuje się również zabezpieczenie 1 mln zł na: wykup budynku przy ul. Krakowskiej 34.
Łączne niedoszacowanie proponowanych zadań wynosi ponad 4,1 mln zł.
Ponadto znaczna część proponowanych przez Wysoką Radę zadań nie ma opracowanej dokumentacji technicznej, niezbędnych decyzji administracyjnych, przygotowanego wykupu gruntów.
Istnieje zatem realne zagrożenie, że większość zadań proponowanych przez grupę radnych nie doczeka się realizacji w roku bieżącym.

Wysoka Rado!
Szanowni Państwo!

Nie wątpię w to, że proponowane przez grupę radnych zadania są ważne dla mieszkańców naszych osiedli, jednakże uważam, że w pierwszej kolejności należy finalizować inwestycje już rozpoczęte oraz rozpoczynać te, na które jest przygotowana dokumentacja techniczna i które dla całego miasta mają istotne znaczenie.

Moim zdaniem lepiej jest położyć nacisk na 3 konkretne i duże zadania inwestycyjne, które przyniosą korzyści większej grupie mieszkańców Nowego Sącza, niż przeznaczyć te same pieniądze na kilka chodników osiedlowych, które bardziej wpisują się w rozpoczętą już kampanię wyborczą niż w główne potrzeby miasta. Koncentracja środków daje lepsze efekty niż ich rozproszenie.

Jednocześnie dla zapewnienia realizacji tych postulowanych zadań Komisja Budżetowa i Gospodarcza proponuje
- obcięcie dotacji na stowarzyszenia sportowe o 300 tys. zł
- zmniejszenie wydatków na płace w Urzędzie Miasta o 743 tys. zł
- zmniejszenie wydatków na płace Straży Miejskiej o 124 tys. zł.

Pragnę zaznaczyć, iż ustawa o pracownikach samorządowych, kodeks pracy oraz liczne przepisy wykonawcze do tych ustaw, dają pracownikom samorządowym pewne uprawnienia finansowe, z których pracodawca musi się wywiązać. Decyzje takie grożą brakiem możliwości realizacji ustawowych zadań samorządu.

Pozostała w budżecie kwota z trudem wystarczy na zapewnienie rocznych wynagrodzeń pracowników, a nie wystarczy na wypłatę ustawowych nagród jubileuszowych i odpraw emerytalno – rentowych, dodatków stażowych, funkcyjnych oraz innych należności z tytułu zatrudnienia, i wydatki, których nie da się przewidzieć (ekwiwalenty, godziny nadliczbowe itp.).

Wszystkie te wydatki są obligatoryjne i nie ma możliwości odstąpienia od nich, więc w trakcie roku Miasto zmuszone będzie do szukania dodatkowych środków na ten cel. Pieniędzy nie wystarczy również na symboliczne 2% podwyżki wynagrodzeń dla pracowników, które – zgodnie z sugestiami Radnych planowaliśmy przyznać w tym roku, gdyż w roku 2004 i 2005 nie było regulacji wynagrodzeń ogółu zatrudnionych pracowników.

Niepokojące jest również proponowane przez Radnych zwiększenie dochodów budżetu o 700 tys. zł. W naszej ocenie szacunek dochodów w pierwszej wersji projektu budżetu był prawidłowy, gdyż ustalając przewidywane wykonanie za 2005 rok, który stanowił bazę do szacowania dochodów na rok 2006, uwzględniono już wyższą realizację dochodów w niektórych pozycjach, niż zawierał aktualny w tym czasie plan budżetu miasta na 2005 rok.

Tak więc zmiany w dochodach na rok 2005 wprowadzone uchwałą Rady Miasta LVII/6942005
z 30 grudnia 2005 roku, na którą powołuje się Komisja Budżetowo – Gospodarcza, w przeważającej części, zostały ujęte w przewidywanym wykonaniu planowanych dochodów za rok 2005.

W zestawieniu poprawek zgłoszonych przez komisje Rady Miasta podczas prac nad projektem budżetu na 2006 rok padły również propozycje zmiany przeznaczenia kwoty 543 945 zł zaplanowanej na dopłatę do Spółki Nowosądecki Ośrodek Rekreacyjno – Sportowy, na częściowe sfinansowanie strat z lat ubiegłych. Należy podkreślić, że NORS jest spółką komunalną i świadczy nieodpłatnie usługi dla stowarzyszeń, klubów sportowych, jednostek oświatowych. Miasto Nowy Sącz - jako właściciel - jest zobowiązane do pokrycia z budżetu niedoszacowania wydatków. Pomimo znacznej poprawy kondycji bieżącej spółki w latach 2004 i 2005, niedobory, zgodnie z przepisami prawa, z lat poprzednich, muszą być uregulowane.

Wysoka Rado!
Szanowni Państwo!

Po wielu analizach przedstawiam Wam, Panie i Panowie, budżet trudny, ale realny, klarowny i spójny w swej konstrukcji. Proszę o jego rzeczową ocenę i podjęcie decyzji umożliwiającej jego realizację.

31 stycznia 2006

Autor: -
Dodano: 2006-01-31 00:00:00

Warto zobaczyć:

Centrum Informacji Turystycznej Budżet obywatelski Nowego Sącza dotacje-ochrona-srodowiska Zwiazek Powiatów Polskich Programy realizowane ze środków z budżetu państwa e-PUAP Nowosądeckie Forum Seniorów Nowosądecka Karta Rodziny Interwencja w sprawach nieporządku na terenach miejskich Stowarzyszenie Sądecki Obszar Funkcjonalny Punkt konsultacyjno-informacyjny programu Czyste Powietrze Realizujemy zadanie finansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska Młodzieżowa Rada Miasta Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Copyright © 2002-2025 Urząd Miasta Nowego Sącza WCAG 2.0 (Level AAA) W3C

Polityka Prywatności i Cookies