Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
18 grudnia 2018 roku w siedzibie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, dotyczące omówienia wyników Studium Korytarzowego dla Budowy i Przebudowy Drogi Krajowej nr 75, na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, czyli popularnej "Sądeczanki".
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządów, w tym przedstawiciele Miasta Nowego Sącza, przez których teren przebiega inwestycja, przedstawiciele inwestora – GDDKiA, oraz przedstawiciele projektantów inwestycji.
Posiedzenie rozpoczął zastępca Dyrektora GDDKiA Andrzej Kollbek, przedstawiając ocenę postępów i zaawansowania prac projektowych oraz przedstawiając harmonogram dalszych działań zmierzających do rozpoczęcia budowy.
- Mamy obecnie 5 wariantów przebiegu trasy, z których 3 mają być złożone do opracowania decyzji środowiskowej. Trudno dziś wskazać ten, który będzie preferowany. Jesteśmy na pierwszym etapie projektowania i dzisiaj nie wybieramy żadnego wariantu - mówił dyrektor Kollbek.
Planowany harmonogram dla zadania to: do końca czerwca 2020 roku złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej, do końca 2020 roku uzyskanie decyzji środowiskowej. W dalszej kolejności planowane jest wyłonienie wykonawcy w trybie zaprojektuj i buduj z terminem zakończenia prac projektowych do 2023 roku. W 2024 roku planowane jest uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowych, a budowa prowadzona będzie w latach 2024 – 2027.
Następnie głos zabrał przedstawiciel biura projektów Tomasz Bernady – koordynator projektu, przedstawiając szczegółowo stan zaawansowania prac projektowych oraz omawiając problemy napotkane podczas wyznaczania wariantów przebiegu tras. Uświadomił zebranym, jakie są ograniczenia wynikające z topografii terenu, uwarunkowań prawnych, projektowych. Zwrócił uwagę na priorytety, jakimi są poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz skrócenie czasu podróży.
- Biuro projektów wytyczyło i przeanalizowało 26 wariantów korytarzy przebiegów trasy "Sądeczanki" - mówił Tomasz Bernady. - Sprawdziliśmy wszystkie możliwości i do dalszych analiz przyjęliśmy pięć wariantów. Priorytetem w naszych analizach jest również minimalny wpływ i oddziaływanie na mieszkańców biorąc pod uwagę punkty stałe, które są niezmienne dla każdego wariantu.
Problemami z jakimi musieli zmierzyć się projektanci to między innymi Góra Just, osuwiska oraz wody podziemne.
- Stoimy na krawędzi istotnej decyzji: czy, którędy i za ile. Nie możemy prowadzić wiecznych dyskusji. Pewnych rozwiązań akceptowanych przez część mieszkańców nie da się wprowadzić. Sztuka dla projektantów jest znalezienie kompromisu pomiędzy rozwiązaniami - dodał Tomasz Bernady.
Następnie przystąpiono do dyskusji, w której głos zabierali przedstawiciele samorządów poszczególnych gmin, przedstawiciele instytucji, przedstawiając swoje uwagi oraz problemy w poszczególnych gminach związanych z wyznaczonymi przebiegami tras.
W imieniu Prezydenta Miasta Nowego Sącza Ludomira Handzla głos zabrał przedstawiciel Miejskiego Zarządu Dróg w Nowym Sączu: - Miasto Nowy Sącz akceptuje wszelkie warianty przebiegu trasy. Deklarujemy daleko idącą pomoc w realizacji tej inwestycji, włącznie z uczestniczeniem w spotkaniach i mediacjach na poziomie gmin i lokalnych samorządów. Konieczne jest znalezienie szybkiego kompromisu i jak najszybsze przystąpienie do rozpoczęcia realizacji tej inwestycji.
Poinformowano zebranych, że przed złożeniem wniosku o decyzje środowiskowa muszą odbyć się jeszcze konsultacje społeczne. Dalsze prace będą uszczegóławiane już w zakresie pięciu wariantów przebiegu trasy, a przedstawiciele inwestora poprosili wszystkich zebranych aby w swoich gminach podzielili się przekazanymi informacjami i wspólnie doprowadzili do zgody w zakresie wybrania preferowanego wariantu.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Autor: Biuro Prasowe UM
Dodano: 2018-12-19 09:08:49