Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Małopolski Pociąg do Przyjemności. ZAPROSZENIE
Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych
w Chabówce autor produktu turystycznego Kolejowych Szlaków Turystycznych
zapraszają do udziału w imprezie MAŁOPOLSKI POCIĄG DO PRZYJEMNOŚCI, z okazji 4 rocznicy mianowania Kolejowej Linii Chabówka – Nowy Sącz.
Uroczystość z okazjonalnym przejazdem pociągiem zabytkowym i regionalnymi niespodziankami na trasie Nowy Sącz – Chabówka rozpocznie się w dniu 28 września 2008r. o godz. 9.30 w Nowym Sączu, a zakończy w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Pociąg zatrzyma się w sześciu miejscowościach: Limanowa, Tymbark, Dobra, Kasina Wielka, Mszana Dolna, Rabka Zdrój. W każdej z miejscowości odbędą się regionalne pikniki z degustacją lokalnych potraw i prezentacjami artystycznymi.
Bilety są do nabycia w kasie Przewozów Regionalnych PKP w Nowym Sączu, rezerwacji można dokonać pod numerem telefonu 502 164 002.
Małopolski Pociąg do Historii jest projektem edukacyjnym zawierającym elementy rekonstrukcji historycznej nawiązującej do szlaku pociągów pancernych w Małopolsce i kampanii wrześniowej. Na wysokim poziomie merytorycznym i edukacyjnym realizowany we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie i Muzeum Niepołomickim na Zamku Królewskim Niepołomicach przypomina o najświetniejszych kartach wojny obronnej 1939 roku i jedynej polskiej broni pancernej dorównującej, a wręcz lepszej od podobnych rozwiązań przeciwnika. Projekt adresowany jest zarówno do miłośników historii oręża polskiego, jak i do szerokiej publiczności, w tym z największych miast Małopolski.
Misją projektu jest:
Upamiętnienie historii 2 Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach oraz historii Kampanii Wrześniowej 1939 roku toczącej się na szlakach kolejowych.
Budzenie zainteresowania zabytkami techniki kolejowej, ich ochrona i zabezpieczenie dla przyszłych pokoleń.
Generalna wizja Projektu to:
Przygotowanie Historycznego Szlaku Pociągów Pancernych z okazji przypadającej w tym roku 90 rocznicy powstania pierwszych pociągów pancernych w Polsce oraz 80 rocznicy powstania 2.Dywizjonu Pociągów Pancernych w Niepołomicach, w tym akcji informacyjno- promocyjnej dotyczącej historii pociągów pancernych wchodzących w skład 2. Dywizjonu Pociągów Pancernych w okresie międzywojennym (Marszałek, Piłsudczyk, Śmiały, Groźny, Bartosz Głowacki oraz Szkolny Pociąg Pancerny).
Powołanie Kolejowego Parku Wojskowego – Otwarte Muzeum Kolei Wojskowej
* * *
Uwarunkowania historyczne.
Niepołomice w okresie II Rzeczypospolitej były bazą II Dywizjonu Pociągów Pancernych. Ta rzadka, dziś już nieużywana a nawet egzotyczna broń – w realiach wojny obronnej 1939 roku okazała się nadspodziewanie skuteczną – faktycznie jedyną odmianą polskiej broni pancernej która w wyrazisty (choć lokalny) sposób wpłynęła na przebieg walk. Pociągi pancerne dysponowały potężną siłę ognia, stosunkowo mocnym opancerzeniem i potencjałem technicznym, pozwalającym na szybką naprawę torowisk, a co za tym idzie, mobilność. Załogi pociągów pancernych, jako zaawansowanej broni technicznej, charakteryzowały się wysoką kulturą techniczną; posiadały swoisty etos (jako wywodzące się często z rodzin kolejarskich), stanowiły, podobnie jak personel lotnictwa, marynarki wojennej czy wojsk samochodowych – elitę modernizującej się armii. Taki właśnie przekrój, zwłaszcza kadry oficerskiej i podoficerskiej, wpływał na poziom życia garnizonowego przedwojennych Niepołomic.
Polska była jednym z niewielu krajów, które utrzymywały znaczną ilość nowoczesnych pociągów pancernych. Wynikało to wprost z pozytywnych doświadczeń wojny manewrowej; zarówno polsko-ukraińskiej (1919) jak i polsko-bolszewickiej (1920) a także powstań śląskich. Pośrednio – wynikało to z doświadczeń austro - węgierskich i rosyjskich z czasów I wojny światowej; w wojskach tych służyli pod obcymi rozkazami Polacy.
Militarna służba kolei sięga wojny secesyjnej i Powstania Styczniowego; następnie Wojny francusko – pruskiej i wojny burskiej. Odegrały znaczną rolę nawet w końcowej fazie II wojny światowej, używane przez Związek Sowiecki i Niemcy. Po wojnie, w początkowym okresie PRL pociągi pancerne służyły do ochrony tras kolejowych, m.in. w czasie walk z oddziałami UPA. Bezpośredni związek historii pociągów pancernych z historia Niepołomic oraz fakt „niezagospodarowanej pamięci” – braku jakichkolwiek czytelnych śladów w mieście i brak w Polsce miejsca ukazującego militarna przeszłość kolei (ze szczególnym uwzględnieniem polskich pociągów pancernych) – upoważnia do rozważań nad powstaniem placówki ekspozycyjno - muzealnej właśnie na terenie Niepołomic.
Z A P R A S Z A M Y:
Wernisaż wystawy odbędzie się 28 września 2008r. o godz.9.30 przed budynkiem dworca PKP w Nowym Sączu.
W programie: wystąpienia okolicznościowe, otwarcie wystawy.
Autor: -
Dodano: 2008-09-15 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub