Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Od 1 lipca 2013 r. zacznie funkcjonować nowy system odbierania odpadów komunalnych, a w związku z tym i pobierania opłat za wywóz śmieci. W takim stanie rzeczy dotychczasowy system gospodarki komunalnej zostanie gruntownie przebudowany. Każda gmina będzie zobligowana do przejęcia od właścicieli obowiązków związanych z zagospodarowaniem odpadów komunalnych. Do końca 2012 r. rady gminne mają obowiązek przyjęcia uchwał normujących tą kwestię, w tym w sprawie ustalenia wysokości stawki opłaty za wywóz śmieci.
Dotychczas obowiązujące umowy z przedsiębiorcami na wywóz śmieci zastąpione zostaną przez obowiązek składania deklaracji do Urzędu Miasta Nowego Sącza.
Do obowiązków każdego właściciela nieruchomości należeć będzie rozwiązanie umowy z dotychczasowym odbiorcą odpadów komunalnych, aby w efekcie nie dopuścić do konieczności uiszczenia po 1 lipca 2013 r. podwójnej opłaty za wywóz śmieci tj. dotychczasowemu odbiorcy i gminie.
Istotnym obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości od 2013 r. będzie konieczność złożenia w Urzędzie Miasta wspomnianego wyżej formularza deklaracji, wprowadzonej w życie uchwałą Rady Miasta Nowego Sącza, w której to każdy samodzielnie będzie musiał dokonać wyliczenia miesięcznej opłaty za wywóz śmieci, stanowiącej - o ile Rada Miasta nie zmieni metody ustalenia stawki - iloczyn średniomiesięcznego zużycia wody i stawki, którą Rada Miasta Nowego Sącza ustali przed końcem 2012 r.
W taki sposób naliczona opłata będzie opłatą miesięczną, a w przypadku jakiejkolwiek zmiany mającej wpływ na jej wysokość, podatnik będzie musiał w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności powodujących zmianę, złożyć stosowną korektę, podobnie jak w przypadku m.in. podatku od nieruchomości. Podkreślić należy, że złożona poprawnie przez podatnika deklaracja będzie jedynym dokumentem jaki podatnik będzie posiadał, potwierdzającym wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, które tutaj mają zastosowanie i na których opiera się ww. opłata, w przypadku złożenia poprawnej deklaracji, nie będą wydawane decyzje w sprawie określenia jej wysokości. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi traktowana jest bowiem tak, jak podatek, a w związku z tym taki sposób deklarowania ma charakter obowiązku podatkowego powstającego z mocy prawa, a złożona deklaracja stanowić będzie podstawę do wszczęcia administracyjnego postępowania egzekucyjnego w przypadku braku należnej wpłaty opłaty.
Stosowny wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie dostępny z końcem grudnia br. na stronie www.nowysacz.pl w Biuletynie Informacji Publicznej, Katalogu Usług świadczonych przez Wydział Wymiaru i Księgowości Podatków Urzędu Miasta Nowego Sącza. W pierwszym kwartale 2013 roku do wszystkich właścicieli nieruchomości figurujących w bazie podatkowej na dzień 31.12.2012 roku zostanie jednorazowo przesłana deklaracja wraz z pouczeniem o sposobie jej wypełnienia i instrukcją jakich formalności każdy podatnik będzie musiał dokonać, w związku z wprowadzeniem w życie nowego systemu odbierania odpadów komunalnych.
Miasto Nowy Sącz zleciło obliczenie stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi firmie Karstans Sp. z o.o.
W oparciu o przedłożone przez tą firmę opracowanie prezydent miasta przedstawi stosowny projekt uchwały Radzie Miasta, uwzględniający obliczone stawki opłat z tym, że o wysokości stawki zdecyduje przed końcem 2012 roku Rada Miasta Nowego Sącza. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, obliczono stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w oparciu o ilość zużytej wody z danej nieruchomości. Rada Miasta Nowego Sącza na wniosek prezydenta miasta podjęła w dniu 30 października 2012 roku uchwałę w sprawie wyboru tej metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami. Metodę tą uznano za optymalną spośród tych, które przewiduje powszechnie krytykowana ustawa.
Obliczone przez firmę Karstans Sp. z o.o., na podstawie wiarygodnych danych odnoszących się do Nowego Sącza, stawki w oparciu o ilość zużytej wody w danej nieruchomości kształtują się następująco:
· stawka za odpady zbierane selektywnie tj. odrębnie zbierane przez właściciela nieruchomości odpady ulegające biodegradacji, odpady zielone, odpady papieru, odpady szkła, odpady metali, odpady tworzyw sztucznych i opakowania wielomateriałowe oraz odpady powstające nieregularnie np. odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, przeterminowane chemikalia – 3,57 zł/m3 zużytej wody z danej nieruchomości,
· stawka za odpady komunalne zmieszane – 4,46 zł/m3 zużytej wody z danej nieruchomości.
Dla porównania przedstawiono stawki w oparciu o liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, które kształtują się następująco:
· stawka za odpady zbierane selektywnie – 10,27 zł/osobę/miesiąc
· stawka za odpady komunalne zmieszane – 12,84 zł/osobę/miesiąc
Przykładowo: uwzględniając metodę obliczenia opłaty przyjętą przez miasto Nowy Sącz, miesięczna opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi w pięcioosobowej rodzinie, która zbiera odpady selektywnie wyniesie 51,41 zł. Średnie zużycie wody na jedną osobę w Nowym Sączu zostało wyliczone na poziomie 2,88 m3 na osobę na miesiąc, co oznacza, że przy takiej średniej miesięcznej zużycia wody przez jedna osobę pięcioosobowa rodzina zużywa 14.40 m3wody w ciągu miesiąca. Przykładowe naliczenie powyższej opłaty: 14,20 x 3,57=51,408 zł. (51.41 zł.). Należy jednak zaznaczyć, iż tam, gdzie właściciel ma opomiarowane zużycie wody, pod uwagę będzie brane rzeczywiste zużycie wody do celów bytowych w gospodarstwie domowym. Jeśli np. rzeczywiste zużycie wody w pięcioosobowej rodzinie będzie wynosiło 20 m3 na miesiąc to opłata za śmieci wyniesie 71,40 zł. miesięcznie a jeśli zużyje np. 12 m3 to opłata wyniesie 42,84 zł. miesięcznie.
W przywołanym opracowaniu przedstawiono zalety i wady metod naliczania opłaty w lokalnym systemie gospodarki odpadami komunalnymi:
| Opłata naliczana od liczby mieszkańców | Opłata naliczana od zużycia wody (przyjęta przez miasto Nowy Sącz) |
Zalety | · Prostota wdrożenia i niskie koszty tej operacji · Początkowo silny wzrost ilości surowców wtórnych | · Silny wzrost przychodów z tytułu eliminacji strat · Indywidualny szacunek ilościowy wytwarzanych odpadów · Uwzględnienie dynamiki wytwarzania · Najlepsza baza dla systemu opłaty taryfowej |
Wady | · Łatwa manipulacja liczbą mieszkańców · Niemożliwe określenie indywidualnej ilości wytworzonych odpadów · Silny wzrost stawek – rekompensata wysokich strat | - Stosunkowo wysokie koszty wdrożenia · Początkowo możliwy opór społeczny z obawy przed „nowym” |
Obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości będzie wyposażenie nieruchomości w pojemniki do zbierania odpadów. Właściciele nieruchomości będą więc zobowiązani do zakupienia odpowiedniej ilości pojemników na odpady. Ilość pojemników będzie uzależniona od ilości mieszkańców. Przewiduje się, że w zabudowie jednorodzinnej na każdej nieruchomości muszą znajdować się co najmniej dwa pojemniki: pojemnik do zbierania odpadów niesegregowanych i pojemnik do zbierania odpadów ulegających biodegradacji oraz, że pojemniki będą opróżniane nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu.
Firma Kartans Sp.z o.o. obliczyła także stawki opłaty za pojemniki o określonej pojemności, które będą mieć zastosowanie dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Dotyczyć to będzie m.in. placówek oświatowych, obiektów handlowych, urzędów, podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, lokali gastronomicznych itp.
Stawki za jednokrotne opróżnienie pojemnika wynoszą wg kalkulacji:
· stawka za odpady zbierane selektywnie (pojemnik 120 litrów) - 10,93 zł/opróżnienie
· stawka za odpady komunalne zmieszane (pojemnik 120 litrów) - 13,67 zł/opróżnienie
· stawka za odpady zbierane selektywnie (pojemnik 240 litrów) - 21,35 zł/opróżnienie
· stawka za odpady komunalne zmieszane (pojemnik 240 litrów) - 26,69 zł/opróżnienie
· stawka za odpady zbierane selektywnie (pojemnik 1100 litrów) - 81,25 zł/opróżnienie
· stawka za odpady komunalne zmieszane (pojemnik 1100 litrów)-101,57 zł/opróżnienie
· stawka za odpady zbierane selektywnie (pojemnik 7000 litrów) - 441,65 zł/opróżnienie
· stawka za odpady komunalne zmieszane (pojemnik 7000 litrów)- 552,07 zł/opróżnienie
Zaznacza się, iż rzeczywiste a więc ostateczne stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą ustalone po przeprowadzeniu wymaganego przez ustawę postępowania przetargowego, zmierzającego do wyłonienia wykonawcy na usługę odbierania i zagospodarowania odpadów.
Autor: -
Dodano: 2012-12-06 18:36:21