Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
W sali ratuszowej Miasteczka Galicyjskiego w Nowym Sączu wicemarszałek Roman Ciepiela dyskutował z samorządowcami o docelowym układzie komunikacyjnym w województwie małopolskim. Obok wójtów i burmistrzów powiatów: nowosądeckiego, limanowskiego, wiceprezydenta Nowego Sącza Jerzego Gwiżdża, sekretarza Marka Oleniacza, dyrektora MZD Grzegorza Mirka, w spotkaniu uczestniczyli także radni województwa: Marta Mordarska, Andrzej Bulzak, Jan Hamerski i Leszek Zegzda.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
W 2011 roku Województwo Małopolskie przystąpiło do opracowywania: koncepcji przestrzennych dróg ujętych w ramach prac nad projektem zmiany Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego. Wykonywane koncepcje przestrzenne dróg (poszerzone o zagadnienia ekonomiczne) dotyczą Małopolski Zachodniej oraz Małopolski Wschodniej i stanowią próbę stworzenia docelowego układu komunikacyjnego w regionie.
„Samorząd Małopolski rozpoczął proces konsultacji społecznych z jednostkami samorządu terytorialnego – oznajmił wicemarszałek Roman Ciepiela. Tego typu spotkania mają na celu włączenie samorządów lokalnych w proces decyzyjny, rozpoznanie możliwych konfliktów, udział grup lokalnych w procesie sporządzania koncepcji docelowego układu drogowego Małopolski, wybór optymalnego z punktu widzenia merytorycznego wariantu oraz najmniej konfliktowego jego przebiegu” – dodał wicemarszałak.
Wiceprezydent Jerzy Gwiżdż odnosząc się do prezentacji koncepcji, zauważył że koncepcja ma pewne braki, które tkwią bardziej po stronie merytorycznej i formalnej. "Czy ta koncepcja zagospodarowania przestrzennego Małopolski jest spójna z koncepcją zagospodarowania przestrzennego kraju i czy uwzględnia istniejące albo opracowywane plany zagospodarowania przestrzennego gmin? Czy ta przedstawiana koncepcja jest konsultowana z GDDKiA na etapie jej przygotowania? To kwestia tego jakiej kategorii to będą drogi, ponieważ z punktu widzenia prezentacji mają to być drogi krajowe, ale z punktu widzenia jej wybudowania i utrzymania niekoniecznie tak być musi. Zastanawiam się jaki będzie czas realizacji tego przedsięwzięcia od momentu, w którym plan przestrzenny Małopolski zostanie uchwalony. I pytanie zasadnicze – czy z punktu widzenia władz wojewódzkich ważniejsze czy bardziej potrzebne jest budowanie drogi szybkiego ruchu pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem, czy budowanie odcinka pomiędzy Gorlicami a Nowym Targiem?" - pytał wiceprezydent. Odpowiadając na pytanie wiceprezydenta, jakie są priorytety co do kolejności realizacji dróg, wicemarszałek Roman Ciepiela podkreślił: „Nie mam żadnych wątpliwości, że w pierwszej kolejności, jeżeli będzie realizowana w takich parametrach, powinna to być droga Brzesko – Nowy Sącz. To nie podlega dyskusji. We wszystkich priorytetach regionalnych ustalamy, że to jest rzecz ważna, co więcej od kilku miesięcy w bezpośrednich rozmowach z ministrem transportu, postulujemy, aby ta droga była wpisana jeszcze w perspektywie do roku 2020. Nie idzie nam łatwo, ale stawiamy to bardzo wysoko w hierarchii potrzeb" - podkreślał wicemarszałek.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Finansowane z budżetu województwa koncepcje przebiegu dróg dla Małopolski Wschodniej przygotowuje, wyłoniona w przetargu, krakowska Pracownia Planowania i Projektowania Systemów Transportu „ALTRANS”. Samorządowcy sądeccy szczególnie zainteresowani są trasami: Brzesko – Nowy Sącz – Muszynka oraz S7 - Nowy Targ - Nowy Sącz - Gorlice - do drogi ekspresowej S19. Wstępne koncepcje budowy tych dróg są wielowariantowe, a ich docelowy przebieg jest warunkowany wieloma czynnikami: głównie społecznymi (zabudowa na planowanych ciągach komunikacyjnych) i związanymi z ochroną środowiska (tereny parków narodowych i krajobrazowych, obszary Natura 2000).
Koszty inwestycji drogowych oszacowano na: ponad 5 mld zł - droga Nowy Targ - Nowy Sącz - Gorlice oraz ponad 4 mld zł - droga Brzesko – Nowy Sącz – Muszynka, z czego ponad 3 miliardy zł to odcinek Brzesko – Nowy Sącz.
Autor: -
Dodano: 2012-12-11 13:58:34