Kategoria: Komunikaty Biura Prezydenta
Dzieła sztuki ze zbiorów Klasztoru PP. Klarysek w Starym Sączu można oglądać podczas niecodziennej i wyjątkowej wystawy pt. „DZIEDZICTWO KULTUROWE ŚW. KINGI”, której wernisaż odbył się miniony piątek w Galerii Dawna Synagoga w Nowym Sączu. Wystawa przygotowana przez Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu czynna jest do 25 sierpnia 2013 roku.
Zdecydowana większość eksponatów prezentowanych na wystawie, po raz pierwszy w historii starosądeckiego konwentu opuściła mury klasztorne i pokazywana jest szerokiej publiczności. Znajdują się wśród nich najcenniejsze w zbiorach dzieła rzemiosła artystycznego, piśmiennictwa oraz wysokiej klasy artystycznej rzeźba i malarstwo z okresu od XV do XVIII w.
„Ta wystawa to jedyna sposobność i okazja do zobaczenia ogromnej spuścizny kulturowej, tej materialnej jak i duchowej, tak ważnego ośrodka dla Polski południowej, jakim od stuleci pozostaje Klasztor PP. Klarysek w Starym Sączu. Dziedzictwo św. Kingi wpisane jest przecież niezaprzeczalnie w historię i kulturę tutejszego regionu. Zbiory gromadzone w klasztorze od ponad siedmiu wieków to wysokiej klasy zabytki począwszy od malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, instrumentów do piśmiennictwa od XIII do XX w., które tylko w postaci pojedynczych obiektów zostały pokazane czasowo poza klauzurą i znane są wąskiemu gronu odbiorców – podkreśla prezydent Ryszard Nowak. Mamy wszyscy możliwość po raz pierwszy i może jedyny zobaczyć wystawę atrakcyjną poznawczo – ekspozycję zbiorów klasztornych, której podkreślam nie można powtórzyć w dowolnym czasie i miejscu. Chciałbym, aby wszyscy sądeczanie zobaczyli, dotknęli i poznali bogate dziedzictwo kulturowe starosądeckiego klasztoru oraz doniosła rolę, jaką odegrała sama założycielka Księżna Kunegunda w odbudowie państwowości polskiej w wiekach średnich, która na trwałe ukształtowała religijny wymiar Sądecczyzny oraz społeczno-gospodarcze oblicze Małopolski. Uważam, że wystawa ta będzie wydarzeniem kulturalnym na skalę międzynarodową” – dodaje prezydent.
Podczas wernisażu gości przywitał dyrektor Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu Robert Ślusarek oraz za pośrednictwem przekazu wideo ksieni starosądeckiego klasztoru matka Anna Teresa Izworska.
Najcenniejsze eksponaty umieszczono w gablocie ze szkła. A jest wśród nich pierścień zaręczynowy księżnej Kingi, który otrzymała w XIII wieku, a na którym przez szkło powiększające widać intaglio ametystowe z dwiema postaciami.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
***
W 1257 r. Sądecczyzna na mocy przywileju wydanego przez Bolesława Wstydliwego, przeszła we władanie jego żony, księżnej Kingi. Kinga lokowała Stary Sącz, a kilka lat po tym fakcie, pozostając -podobnie jak liczni członkowie swojej rodziny - pod wielkim wpływem franciszkańskiego ruchu odnowy, wstąpiła do zakonu klarysek i ufundowała w 1280 r. dla tego konwentu klasztor w Starym Sączu, stając się jego pierwszą ksienią. W tym samym roku rozpoczęto prace przy budowie kościoła klasztornego pw. Św. Trójcy i św. Klary, które trwały do 1332 r. Z inicjatywy św. Kingi erygowano także w mieście drugi zespół klasztorny z nieistniejącym obecnie kościołem pw. św. Stanisława Biskupa, przeznaczony dla zakonu franciszkanów. Po kasacie konwentu w 1814 r. i zmianie przeznaczenia klasztoru na skład solny – część wyposażenia starosądeckich franciszkanów znalazła schronienie w klasztorze klarysek.
Wystawa ukazuje spuściznę artystyczną obu tych zgromadzeń, powstałą w ciągu ich kilkusetletniej historii. Mecenat ss. klarysek w głównej mierze koncentrował się wokół dwóch zasadniczych, łączących się ze sobą kwestii: wyposażania i przebudowywania kościoła i klasztoru oraz wokół propagowania kultu św. Kingi, który nasilił się zwłaszcza w latach 80. XVII w. w związku ze staraniami beatyfikacyjnymi. Na zlecenie klasztoru pracowali artyści sprowadzani z zagranicy i innych regionów kraju oraz miejscowe warsztaty cechowe, co w widoczny sposób przełożyło się na zróżnicowany poziom artystyczny zgromadzonych zbiorów.
PROJEKT ZREALIZOWANY JEST Z DOTACJI CELOWEJ WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO i DOFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW MINISTERSTWA KULTURY i DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Autor: -
Źródło: Biuro Prasowe
Dodano: 2013-06-17 11:02:40