Kategoria: Media informują
Koniec z młotkiem
W nowosądeckich Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego przebywali przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.
Przeprowadzili przegląd firmy, co jest jednym z podstawowych warunków przetargu na budowę tego typu pociągów. ZNTK zgłosiło swoją ofertę i jest bardzo poważnym kontrahentem, który w przyszłości może produkować takie składy.
Długa droga
- Od złożenia oferty do wygrania przetargu jest długa droga, ale jeśli wszystko pójdzie zgodnie z naszymi planami, to w przyszłym roku ruszamy z produkcją - mówi Zbigniew Konieczek, prezes zarządu ZNTK SA w Nowym Sączu. -Pod kątem tego nowego projektu, ale nie tylko, mocno inwestujemy w zakład. Mamy gotowe stanowiska diagnostyczne, wagi, uruchomimy nowoczesną lakiernię, laserowe urządzenie do wycinania blach.
- Zakup sześciu składów pociągów i rozpoczęcie rozmów z PKP to nasze najważniejsze cele - twierdzi Józef Obrębski, prezes warszawskiej spółki SKM. - Oferta sądeckiej firmy jest interesująca. Przetarg może się odbyć nawet przy tej jednej ofercie. Myślę, że do końca listopada nastąpi rozstrzygnięcie.
Każdy z takich miejskich pociągów, jak wyliczono w Warszawie, kosztowałby około 8 mln zł. Przed ZNTK stoi zatem olbrzymia szansa. Obecnie pracuje w nich około 1500 osób.
Nie myślimy o zwolnieniach
- Nie myślimy o żadnych zwolnieniach - mówi prezes Konieczek. - Jak dobrze pójdzie, a sądzę, że tak się stanie, z zakładu wyruszy nowoczesny pociąg dla Warszawy, a być może nie tylko dla stolicy. Na ten temat prowadziłem parę dni temu rozmowy w Gdańsku, gdzie też działa Szybka Kolej Miejska.
Jego fachowa nazwa to Elektryczny Zespół Trakcyjny EN57/M. Zaprojektowała go spółka Energocontrol z Krakowa. Jej właścicielem jest prof. Tadeusz Uhl z AGH.
Można powiedzieć, że w tym najstarszym zakładzie Sądecczyzny zachodzą rewolucyjne zmiany technologiczne. Prawdziwe pożegnanie z podstawowymi narzędziami: symbolicznym młotkiem i przecinakiem. Od kilku miesięcy w ZNTK gruntownie remontuje się już nowoczesne elektryczne pociągi podmiejskie z przeznaczenie na linie regionalne.
Nowe rynki
Budowa pociągów dla SKM to otwarcie nowych rynków tego typu kolei nie tylko w kraju, ale i za granicą.
Sporą sensację wywołał w ub. roku zakup Zakładu Stolarki Budowlanej Stolbud w Grybowie przez sądeckie ZNTK. Ale w związku ze zmianą polityki gospodarczej wytyczonej przez właściciela ZNTK Zbigniewa Jakubasa, Stolbud sprzedano. Teraz w myśl tych projektów, sądecka firma, od wieków zajmująca się taborem kolejowym, skupi się wyłącznie na nim. Co więcej, nie na naprawach, ale na produkcji.
Jerzy Wideł
Autor:
Źródło: Gazeta Krakowska
Dodano: 2004-11-22 00:00:00
Zobacz też najnowsze aktualności
lub