Rynek 1 (Ratusz), II piętro, pokoje nr 22, 25, 26
Godziny przyjęć:
poniedziałek 9:00 – 17:00
wtorek - piątek: 7:30-15:30
Dyrektor Wydziału - Mirosława Nykaza, telefon: 18 44 86 507
Do zakresu działania Wydziału Księgowego należy obsługa finansowo-księgowa urzędu w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych wydatków, niepodatkowych dochodów urzędu oraz Skarbu Państwa, a także projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi, sum depozytowych i pozostałych zadań finansowo wyodrębnionych. Zadania wydziału obejmują także rozliczenia publiczno-prawne Płatnika między innymi z tytułu: wynagrodzeń, świadczeń, diet oraz rozliczenia Podatnika podatku od towarów i usług.
Do zadań wspólnych referatów należy w szczególności:
1) sporządzanie dowodów księgowych, w tym zbiorczych dowodów;
2) sporządzanie jednostkowych sprawozdań z dochodów urzędu oraz Skarbu Państwa i wydatków urzędu oraz zestawień pomocniczych w zakresie:
a) sprawozdań budżetowych,
b) sprawozdań z operacji finansowych,
c) sprawozdania finansowego, w tym: bilansu, rachunku zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu jednostki, informacji dodatkowej, a także łącznego sprawozdania finansowego,
d) sprawozdań statystycznych,
3) terminowe regulowanie zobowiązań wobec dostawców oraz wykonawców robót i usług w formie bezgotówkowej;
4) prowadzenie inwentaryzacji w drodze potwierdzenia sald i weryfikacji;
5) sporządzanie przy współpracy wydziałów merytorycznych informacji o zaległościach w regulowaniu należności i zobowiązań przedsiębiorców wobec miasta;
6) współpraca przy opracowaniu wystąpień o wydanie interpretacji podatkowych;
7) sporządzanie danych dla potrzeb udzielenia informacji publicznej;
8) przygotowywanie do archiwizowania i przekazywanie do archiwum dowodów księgowych i dokumentacji finansowo – księgowej z zachowaniem zasad i procedur szczególnych oraz bieżąca współpraca z archiwum zakładowym;
9) opracowywanie zasad polityki rachunkowości, w tym w szczególności w zakresie: sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych, zakładowego planu kont, inwentaryzacji, instrukcji kasowej, rozliczeń podatku VAT;
W skład wydziału wchodzą:
Referat Księgowości i Rozliczeń Wydatków
Rynek 1 (Ratusz), II piętro, pokój nr 25
Do zadań referatu należy:
1) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustawy o rachunkowości:
a) wydatków finansowanych z rachunku bankowego wydatków, wydatków niewygasających, działalności finansowo wyodrębnionych oraz wydatków współfinansowanych środkami zewnętrznymi z zachowaniem zasad ustawy o finansach publicznych, w szczegółowości właściwej dla Budżetu24,
b) pozostałych aktywów i pasywów w ramach rachunków bankowych w szczególności: sum depozytowych, ZFŚS,
2) prowadzenie ewidencji dla planu finansowego wydatków, w tym wydatków współfinansowanych środkami zewnętrznymi lub finansowo wyodrębnionymi, w szczegółowości określonej Budżetem24;
3) segregowanie i dekretacja dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych;
4) kontrola formalno–rachunkowa w ramach kontroli wstępnej dowodów księgowych dotyczących wydatków w ramach projektów współfinansowanych środkami zewnętrznymi, ich dekretacja w zakresie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej zgodnie ze szczegółowością Budżetu24, a także wymogami umowy o dofinansowanie;
5) kontrola formalno–rachunkowa w ramach kontroli wstępnej dowodów księgowych dotyczących wydatków finansowanych z funduszy celowych, ich dekretacja w zakresie klasyfikacji budżetowej i zadaniowej zgodnie ze szczegółowością Budżetu24 oraz kontrola wykorzystania środków planu finansowego funduszu celowego;
6) bieżąca analiza obrotów i sald na rachunkach bankowych: wydatków, wydatków niewygasających, sum depozytowych (wadiów i gwarancji), ZFŚS, innych wydatków finansowo wyodrębnionych oraz wydatków współfinansowanych środkami zewnętrznymi;
7) rozliczanie sum depozytowych oraz sporządzanie przelewów z rachunków bankowych sum depozytowych (wadiów i gwarancji) oraz funduszy celowych w oparciu o dyspozycje innych wydziałów;
8) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie określonym w pkt 1;
9) prowadzenie rejestru not księgowych;
10) prowadzenie ewidencji pozabilansowej zabezpieczeń bankowych i gwarancji ubezpieczeniowych dla umów, a także ich zwalnianie zgodnie z dyspozycjami wydziałów;
11) kontrola i weryfikacja, przedkładanych przez wydziały realizujące projekty: sprawozdań, wniosków o płatność, raportów i innych dokumentów finansowych wymaganych przez Instytucje Wdrażające/ Pośredniczące/ Zarządzające, w części finansowej, pod względem zgodności z ewidencją księgową oraz umową o realizację projektu;
12) bieżąca współpraca z bankiem obsługującym rachunki bankowe pozostające w dyspozycji wydziału;
13) administrowanie uprawnieniami bankowymi pracowników wydziału;
14) akceptacja przelewów bankowych w ramach wykonywania dyspozycji środkami z wykorzystaniem oprogramowania banku obsługującego rachunki bankowe urzędu, zgodnie z przydzielonymi uprawnieniami;
15) kasowa obsługa urzędu.
Kierownik referatu:
Renata Liśkiewicz | tel. 18 44 86 573 |
Pracownicy:
Monika Bogdańska | tel. 18 44 86 554 |
Marzena Rabińska | tel. 18 44 86 554 |
Monika Gołąb | tel. 18 44 86 573 |
Katarzyna Kozak | tel. 18 44 86 573 |
W ramach wydziału funkcjonują następujące kasy:
Rynek 1, parter, pokój nr 5
Godziny przyjęć
poniedziałek: 9:00-16:00
wtorek-piątek: 7:30-14:30
Pracownicy:
Małgorzata Jawor | tel. 18 44 86 541 |
ul. Wyspiańskiego 22 (parter)
Godziny przyjęć:
poniedziałek: 9:15-16:45
wtorek-piątek: 7:45-15:15
Pracownicy:
Irena Drożdż | tel. 18 47 37 158 |
Referat Księgowości Dochodów, Rozliczeń Podatku VAT oraz Ewidencji Majątku Urzędu Miasta
Rynek 1 (Ratusz), II piętro, pokój nr 26
Do zadań referatu należy:
1) prowadzenie ksiąg rachunkowych zgodnie z zasadami ustaw o rachunkowości i o finansach publicznych w zakresie dochodów niepodatkowych urzędu oraz Skarbu Państwa, realizowanych przez wydziały, w tym dochodów rządowych np.: opłaty ewidencyjnej, w szczegółowości określonej w Budżecie24;
2) kontrola formalno – rachunkowa dowodów księgowych właściwych dla zakresu zadań referatu i ich właściwa segregacja;
3) dekretowanie dowodów księgowych zgodnie z zasadami ustaw rachunkowości i o finansach publicznych, a także według szczegółowości określonej w Budżecie24;
4) bieżąca analiza sald i obrotów rachunków bankowych dochodów niepodatkowych urzędu oraz dochodów Skarbu Państwa, rozliczanie nadpłat z tytułu dochodów;
5) prowadzenie rozrachunków i rozliczeń w zakresie określonym w pkt 1;
6) dochodzenie należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych z tytułu dochodów niepodatkowych miasta, Skarbu Państwa, mandatów karnych, kar i grzywien oraz kompletowanie dokumentacji do dochodzenia należności w trybie egzekucji sądowej lub administracyjnej, a także bieżąca współpraca z Biurem Radców Prawnych i organami egzekucyjnymi;
7) księgowanie rozliczonych dotacji, udzielonych z budżetu urzędu jednostkom spoza sektora finansów publicznych;
8) bieżące prowadzenie spraw związanych z centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług miasta;
9) kontrola i weryfikacja przedkładanych rejestrów zakupu i sprzedaży oraz deklaracji cząstkowych VAT jednostek organizacyjnych;
10) bieżąca współpraca z jednostkami organizacyjnymi w zakresie rozliczeń podatku VAT;
11) weryfikacja dowodów księgowych w zakresie rozliczenia podatku VAT urzędu;
12) współpraca z wydziałami w zakresie rozliczeń podatku VAT;
13) sporządzanie cząstkowej deklaracji podatku VAT urzędu i łącznej deklaracji podatku VAT miasta oraz pliku JPK VAT;
14) terminowe rozliczanie podatku VAT miasta z Urzędem Skarbowym;
15) prowadzenie rozliczeń i rozrachunków z tytułu środków z podatku VAT z jednostkami organizacyjnymi miasta;
16) ustalanie prewskaźnika i wskaźnika struktury dla urzędu oraz współpraca w tym zakresie z jednostkami organizacyjnymi miasta;
17) prowadzenie spraw związanych z rejestracją obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących przez urząd i jednostki organizacyjne miasta;
18) współpraca z wydziałami merytorycznymi w zakresie przygotowywania wniosków o wydanie indywidualnych urzędowych interpretacji Ministra Finansów z zakresu podatku VAT dla zadań realizowanych w urzędzie i mieście oraz bieżąca analiza wydawanych indywidualnych interpretacji i wyroków sądowych;
19) prowadzenie ewidencji szczegółowej majątku urzędu oraz Skarbu Państwa, w szczególności: środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, pozostałych środków trwałych, pozostałych wartości niematerialnych i prawnych oraz środków trwałych obcych;
20) naliczanie umorzenia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
21) rozliczanie inwentaryzacji prowadzonej w drodze spisu z natury;
22) sporządzanie sprawozdań w tym statystycznych dotyczących majątku urzędu zgodnie z wymogami aktów szczegółowych.
Pracownicy:
Katarzyna Wójtowicz | tel. 18 44 86 502 |
Magdalena Dzieślewska | tel. 18 44 86 562 |
Sławomir Suski | tel. 18 44 86 562 |
Irena Kołat | tel. 18 44 86 509 |
Natalia Czoch | tel. 18 44 86 556 |
Ewa Zaczyk-Łopuch | tel. 18 44 86 509 |
Agnieszka Matiaszek | tel. 18 44 86 504 |
Referat ds. Płac
Rynek 1 (Ratusz), II piętro, pokój nr 22
Do zadań referatu należy:
1) sporządzanie list wypłat wynagrodzeń i świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych dla pracowników urzędu;
2) przygotowanie wypłat należności z tytułu: umów zleceń, umów o dzieło, diet radnych, ryczałtów za korzystanie z samochodów prywatnych do celów służbowych, świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, stypendiów dla uczniów szkół i sportowców oraz konkursów;
3) prowadzenie rozliczeń publiczno-prawnych urzędu, jako Płatnika z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i Fundusz Pracy;
4) prowadzenie rozliczeń z ZUS i Urzędem Skarbowym;
5) sporządzanie miesięcznych deklaracji rozliczeniowych ZUS wraz z raportami imiennymi i rocznych deklaracji podatku dochodowego od osób fizycznych i informacji z tytułu rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych dla pracowników, radnych, stypendystów oraz osób świadczących usługi w ramach umów cywilno-prawnych;
6) wyliczanie wynagrodzeń dla celów emerytalno-rentowych i ustalenia kapitału początkowego dla pracowników urzędu, w oparciu o zarchiwizowane dokumenty;
7) występowanie o wydanie indywidualnych urzędowych interpretacji Ministra Finansów w zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne;
8) kontrola formalno-rachunkowa dowodów księgowych zakresu zadań referatu, a także obowiązku Płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych i ubezpieczeń społecznych;
9) sporządzanie niezbędnych dokumentów dla ewidencji księgowej z tytułu rozrachunków wynagrodzeń;
10) sporządzanie sprawozdań GUS;
11) sporządzanie zaświadczeń o wynagrodzeniu i zatrudnieniu ERP-7;
12) wystawianie zaświadczeń o dochodach pracowników;
13) archiwizowanie list płac i kart wynagrodzeń.
Pracownicy:
Anna Dziczek | tel. 18 44 86 589 |
Anna Zemła | tel. 18 44 86 512 |
Iwona Szczecina - Farun | tel. 18 44 86 512 |