
Wydział Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej
ul.Rynek 22, I piętro
Godziny pracy:
poniedziałek 9:00-17:00
wtorek-piątek 7:30-15:30
telefon: +4818 44 86 780
fax: +4818 44 86 788
Dyrektor Wydziału Ochrony Zdrowia i Pomocy Społecznej
Małgorzata Kuśmierkiewicz
tel.+48(18) 44 86 780
kierownik Referatu Ochrony Zdrowia
Agnieszka Szeliga
tel.+48(18) 44 86 787
Katalog usług
Do podstawowego zakresu działań Wydziału należy:
- realizacja polityki zdrowotnej i społecznej Miasta,
- opracowywanie, koordynowanie oraz realizacja programów profilaktycznych, zdrowotnych oraz programów i form organizacyjnych dotyczących problematyki społecznej,
- koordynowanie kierunków polityki społecznej na terenie Miasta oraz działalności jednostek zajmujących się pomocą społeczną,
- współpraca z podmiotami publicznymi,niepublicznymi, organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sektorze ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
- pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację projektów dotyczących zdrowia i polityki społecznej,
- planowanie i nadzór nad realizacją budżetu we wszystkich nadzorowanych jednostkach,
- przygotowanie projektów uchwał w zakresie działań Wydziału,
- obsługa administracyjna i biurowa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- wsparcie merytoryczne procedur zlecania organizacjom pozarządowym zadań publicznych związanych z obszarem zdrowia i pomocy społecznej,
- prowadzenie postępowań administracyjnych zmierzających do wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w placówkach handlowych i zakładach gastronomicznych na terenie Miasta,
- prowadzenie spraw związanych z wypłacaniem świadczenia pieniężnego posiadaczom Karty Polaka osiedlającym się w RP i rozliczaniem z wojewodą dotacji przekazywanej na wypłatę ww. świadczenia
- wydział sprawuje nadzór merytoryczny nad następującymi miejskimi jednostkami organizacyjnymi:
- Zespołem Żłobków Miejskich,
- Zespołem Świetlic Środowiskowych,
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
Nadzór polega na weryfikowaniu pod kątem legalności,gospodarności i rzetelności podejmowanych działań jednostek ochrony zdrowia i pomocy społecznej, w szczególności poprzez:
- uzgadnianie i weryfikację wysokości środków finansowych z budżetu Miasta i budżetu Państwa na realizację zadań,
- prowadzenie spraw związanych z bieżącym ich finansowaniem,
- zatwierdzanie planów rozwoju i przekształceń oraz zmian statutowych w podległych jednostkach,
- przeprowadzanie doraźnych kontroli zadań realizowanych przez podległe jednostki,
- przyjmowanie rozliczeń oraz okresowych i rocznych sprawozdań finansowych,
- przygotowanie wniosków o przyznanie nagród i premii oraz kar porządkowych,
- opiniowanie regulaminów organizacji wewnętrznej podległych jednostek,
- udzielanie pomocy w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych,
- bieżącą współpracę w realizacji przedsięwzięć o charakterze zdrowotnym, społecznym, profilaktycznym,
- reprezentowanie przed Wojewodą i innymi organami administracji w zakresie udzielonych pełnomocnictw,
- udzielanie urlopów dyrektorom podległych Wydziałowi Jednostek
- współpraca z instytucjami i jednostkami organizacyjnymi wewnętrznymi i zewnętrznymi w zakresie wykonywania zadań Wydziału (m.in. Ministerstwami, Marszałkiem Województwa Małopolskiego, Wojewodą Małopolskim, itd.),
- realizacja zadań administracji rządowej zleconych ustawami gminie i powiatowi w zakresie zadań Wydziału.
Do zakresu działania Referatu Ochrony Zdrowia należy:
- analizowanie stanu zdrowotnego ludności i kreowanie polityki prozdrowotnej na podstawie wyników prowadzonych analiz,
- wspomaganie, obsługa i kontrola działań promujących zachowania prozdrowotne- finansowane z budżetu Miasta,
- tworzenie i realizowanie programów w zakresie profilaktyki zdrowotnej na terenie miasta Nowego Sącza,
- organizowanie komunikacji społecznej w zakresie zagadnień dotyczących ochrony zdrowia,
- współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym,
- współpraca z Państwowym Powiatowym Inspektorem Weterynarii,
- przygotowanie projektów uchwał w zakresie działania referatu,
- tworzenie i realizacja:
- Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii;
- współdziałanie z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie:
- ochrony zdrowia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych;
- profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
- realizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w zakresie:
-
prowadzenia polityki w zakresie ilości punktów ze sprzedażą napojów alkoholowych, a w szczególności prowadzących sprzedaż napojów o zawartości powyżej 4,5% alkoholu;
-
prowadzenia postępowania administracyjnego zmierzającego do wydawania zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w placówkach handlowych i zakładach gastronomicznych na terenie Miasta;
-
przyjmowania oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych, weryfikacja i naliczanie należnej opłaty za korzystanie z zezwoleń;
-
współpracy z przedsiębiorcami w zakresie przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
-
prowadzenie działalności profilaktycznej, edukacyjnej i zwiększającej dostępność pomocy terapeutycznej dla osób uzależnionych we współpracy z jednostkami służby zdrowia i organizacjami pozarządowymi
-
realizacja Programu Reintegracji Społecznej dla Osób Wykluczonych Społecznie,
- obsługa administracyjna i biurowa Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
- opracowywanie na wniosek Wojewody materiałów do Wojewódzkiego Planu działania systemu "Państwowe Ratownictwo Medyczne" w zakresie ochrony zdrowia,
- nadzór organizacyjny nad działalnością Zespołu Świetlic Środowiskowych.
Do zakresu działania Stanowiska ds. Społeczności Romskiej- pielęgniarka dla środowisk romskich, należy m.in.:
-
monitorowanie warunków życiowych Romów- mieszkańców Nowego Sącza, celem sukcesywnej ich poprawy;
-
prowadzenie wizytacji w środowiskach romskich oraz diagnozowanie stanu zdrowia populacji romskiej,
-
kontrola stanu sanitarnego gospodarstw domowych środowiska romskiego,
-
podejmowanie interwencji i mediacji we właściwych instytucjach służby zdrowia,
-
udzielanie porad medycznych oraz kierowanie poszczególnych członków społeczności romskiej do właściwych lekarzy specjalistów,
-
zakup i ewidencja leków, paraleków i środków czystości,
-
rozprowadzanie leków, paraleków oraz dystrybucja artykułów i środków czystości,
-
pomoc w załatwianiu skomplikowanych spraw w urzędach i instytucjach związanych ze zdrowiem,
-
współpraca z pielęgniarkami szkolnymi ze szkół do których uczęszczają dzieci romskie w zakresie dbałości o higienę osobistą i stan zdrowia dzieci,
-
współpraca z samorządami gminnymi i powiatowymi w przygotowywaniu, a następnie wdrażaniu rządowego programu na rzecz społeczności romskiej,
-
udział w tworzeniu projektów wniosków o środki pomocowe na współfinansowanie programów na rzecz Romów nowosądeckich,
-
interweniowanie we właściwych instytucjach w sprawach dotyczących całej społeczności romskiej Nowego Sącza lub jej części,
-
realizacja programów profilaktyki zdrowotnej i reintegracji społeczności romskiej,
-
wykonywanie innych zadań związanych z pracą, a zleconych przez przełożonych.
Do zakresu działania Zespołu Stanowisk ds. Pomocy Społecznej, należy:
- nadzorowanie i koordynowanie kierunków polityki społecznej na terenie miasta z uwzględnieniem wszystkich jednostek pomocy społecznej i organizacji pozarządowych działających w obszarze pomocy społecznej,
- nadzór nad żłobkami, klubami dziecięcymi prowadzonymi na terenie miasta Nowego Sącza oraz dziennymi opiekunami- w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki,
- prowadzenie rejestru żłobków, klubów dziecięcych oraz wykazu opiekunów dziennych,
- nadzór organizacyjny nad Zespołem Żłobków Miejskich w Nowym Sączu, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- planowanie i nadzór nad realizacją budżetu we wszystkich jednostkach podporządkowanych, w tym ustalanie zakresu inwestycji i remontów,
- przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Prezydenta Miasta w zakresie pomocy społecznej,
- współpraca z organizacjami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w zakresie:
- pomocy społecznej;
- nieodpłatnej pomocy prawnej;
- realizacja zadań administracji rządowej zleconych ustawami gminie i powiatowi w zakresie pomocy społecznej,
- prowadzenie we współpracy z MOPS postępowania windykacyjnego w stosunku do dłużników alimentacyjnych,
- wydawanie zezwolenia na prowadzenie placówki wsparcia dziennego,
- składanie do Wojewody Małopolskiego wniosków o udzielenie dotacji celowej na wypłatę świadczeń pieniężnych dla posiadaczy Karty Polaka osiedlającym się na terenie Rzeczpospolitej Polskiej:
- wypłata świadczeń w okresach miesięcznych,
- przekazywanie Wojewodzie informacji o poziomie wykorzystanych środków,
- udzielanie pomocy finansowej repatriantom zamieszkałym na terenie Nowego Sącza:
- wydawanie decyzji o przyznaniu pomocy ze środków budżetu państwa,
- przygotowanie wniosku do Wojewody Małopolskiego o przekazanie środków,
- wypłata świadczeń repatriantom.
Pracownicy:
Urszula Kożuch& (18) 44 86 784 i 785
Anna Michalak (18) 44 86 790
Iwona Kozdrój (18) 44 86 784
Teresa Kozik (18) 44 86 783
Pracownicy:
Anna Burnagiel (18) 44 86 781
Mateusz Kurowski (18) 44 86 782
Agnieszka Tokarz-Leśniak (18) 44 86 789
Ewa Waligóra-Dobosz (18) 44 86 786
ul.Rynek 3 (parter)
tel.(18)41 56 573
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Nowy Sącz ul.Rynek 3, tel. 18 41 56 573 czynne w dniach i godzinach urzędowania t.j. w poniedziałki i czwartki w godz.14:30-16:30
Prowadzenie spraw między innymi z zakresu:
- zgłoszeń osób nadużywających alkoholu,
- motywowania osób nadużywających alkohol do podjęcia leczenia odwykowego,
- wydawania opinii lokalizacyjnej dotyczącej usytuowania punktów sprzedaży bądź podawania napojów alkoholowych.