Kategoria: Pozostałe komunikaty
Nowy Sącz, dnia 16 października 2018 roku
Znak: WKS.ZSS.524.100.2017/2017
Na podstawie art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późniejszymi zmianami) oraz art.60 ust.1, art. 64 ust.1 pkt. 2 lit. a, i art. 61 ust.1 pkt. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2017 poz. 2077 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Beneficjenta Miejskiego Klubu Sportowego „Olimpia-Beskid” w Nowym Sączu z siedzibą ul. Nadbrzeżna 34 w przedmiocie umorzenia należności z tytułu zwrotu do budżetu miasta Nowego Sącza części dotacji w kwocie 54.494,18 zł (słownie złotych: pięćdziesiąt cztery tysiące czterysta dziewięćdziesiąt cztery 18/100) wraz z odsetkami naliczonymi w decyzji Nr WKS.ZSS.524.100.2017/2018 wydanej przez Urząd Miasta Nowego Sącza Wydział Kultury, Sportu, Komunikacji Społecznej i Promocji z dnia 14.09.2018 r.
U m a r z a m
Miejskiemu Klubowi Sportowemu „Olimpia-Beskid” w Nowym Sączu z siedzibą przy ul. Nadbrzeżnej 34 należność z tytułu zwrotu do budżetu miasta Nowego Sącza części dotacji w kwocie 54.494,18 zł (słownie złotych: pięćdziesiąt cztery tysiące czterysta dziewięćdziesiąt cztery 18/100) wraz z odsetkami w wysokości 6.438,- zł (słownie złotych: sześć tysięcy czterysta trzydzieści osiem 00/100) naliczonymi jak dla zaległości podatkowych i liczonych od dnia przekazania dotacji to jest 24.03.2017 r. do dnia wydania decyzji ustalającej kwotę zwrotu części dotacji to jest do dnia 14.09.2018 r.
U z a s a d n i e n i e
W dniu 14 września 2018 roku do Prezydenta Miasta Nowego Sącza wpłynął wniosek Miejskiego Klubu Sportowego „Olimpia-Beskid” w Nowym Sączu z siedzibą przy ul. Nadbrzeżnej 34 o umorzenie należności z tytułu zwrotu do budżetu Miasta Nowego Sącza części dotacji w kwocie 54.494,18 zł (słownie złotych: pięćdziesiąt cztery tysiące czterysta dziewięćdziesiąt cztery 18/100) wraz z odsetkami w wysokości 6.438,- zł (słownie złotych: sześć tysięcy czterysta trzydzieści osiem 00/100) naliczonymi jak od zaległości podatkowych i liczonych od dnia przekazania dotacji to jest 24.03.2017 r. do dnia wydania decyzji ustalającej kwotę zwrotu części dotacji to jest 14.09.2018 r., ustalonymi decyzją Urzędu Miasta Nowego Sącza z dnia 14.09.2018 r. numer WKS.ZSS.524.100.2017/2018. Rozliczając dotowane zadanie publiczne Beneficjent nie spełnił wymogów ustalonych umową nr WKS.ZSS/S/41/2017 z dnia 24.03.2017 r. Urząd Miasta Nowego Sącza dwukrotnie poinformował o tym fakcie Beneficjenta pisemnie (pisma z dnia 5 i 13 .03.2018 roku). Ponieważ część przedłożonych dokumentów nie spełniała zdaniem Urzędu wymogów wynikających z zawartej umowy, w dniu 21.08.2018 r. zawiadomiono Beneficjenta o wszczęciu postepowania administracyjnego dotyczącego nienależycie wykorzystanych środków dotacyjnych. W dniu 03.09.2018 r. spisano w obecności przedstawiciela Zarządu Klubu protokół w którym wykazane zostały ostatecznie zakwestionowane pozycje rozliczenia dotacji. Postępowanie administracyjne zostało zakończone w dniu19.09.2018 roku wydaniem decyzji nr WKS.ZSS.524.100.2017/2018 ustalającej kwotę zwrotu nienależycie wydatkowanej dotacji wraz z naliczonymi odsetkami. Cytowana decyzja określa, które przedłożone dokumenty wykraczały poza okres objęty umową, zawierały błędne zaokrąglenia kwot oraz nie posiadały faktur do przedłożonych dowodów wpłaty. Klub w dniu 14.09.2018 roku wystąpił z wnioskiem do Prezydenta Miasta Nowego Sącza o umorzenie należności wraz z odsetkami. Z dokumentów przedłożonych przez Klub wynika, iż w chwili obecnej nie posiada on środków finansowych umożliwiających wpłatę ustalonej przez Urząd Miasta Nowego Sącza kwoty wraz z odsetkami i jednocześnie nie może brać udziału w rozgrywkach ligowych w kategorii wiekowej seniorek i juniorek. Zapłata ustalonej cyt. decyzją kwoty wraz z odsetkami skutkowałaby wycofaniem z rozgrywek ligowych co wiązałoby się z koniecznością uiszczania regulaminowych kar. Biorąc pod uwagę fakt, iż konieczność zwrotu części niewłaściwie rozliczonej dotacji wiązałaby się z faktem zawieszenia działalności Klubu i natychmiastowym wycofaniem z rozgrywek wszystkich zespołów, jak również zaniechaniem szkolenia około 100 zawodniczek.
Wobec tak sformułowanego żądania strony zastosowanie w sprawie ma art. 64 ust. 1 pkt. 2 lit. a u.f.p., w myśl którego właściwy organ może – na wniosek zobowiązanego „umarzać w całości – w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem zobowiązanego lub interesem publicznym, umarzać w części, odraczać terminy spłaty całości albo części należności lub rozkładać na raty płatności całości albo części należności – w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi zobowiązanego”, w spłacie zobowiązań z tytułu należności, o których mowa w art. 60 tej ustawy. W myśl tego ostatniego przepisu, środkami publicznymi stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe o charakterze publiczno – prawnym są kwoty dotacji podlegające zwrotowi w przypadku określonym w niniejszej ustawie. W świetle art. 67 u.f.p. do spraw dotyczących należności, o których mowa w art. 60 nieuregulowanych niniejszą ustawą, stosuje się przepisy k.p.a. i odpowiednio przepisy działu III Ordynacji podatkowej. To zaś oznacza, że orzekając o umorzeniu należności, organ za podstawę rozstrzygnięcia może mieć albo przesłankę interesu publicznego, albo obie te przesłanki łącznie (po. Wyrok NSA z dnia 24.04.2014 r., sygn.. Akt II GSK 335/13 i powołane w nim orzecznictwo oraz stanowisko doktryny, opubl. orzeczenia.nsa.gov.pl). Podkreślenia wymaga również fakt, że dla wydania decyzji w sprawie umorzenia należności w trybie art. 55, w związku z art. 64 ust. 1 u.f.p., nie ma znaczenia ocena postawy wnioskodawcy oraz wychowawczy charakter ciążącej na nim należności (por. wyroki NSA z dnia 03.12.2012 r., sygn.. akt II GSK 1227/12: cytowane wyżej II GSK 1632/12 i II GSK 335/13 opubl. orzeczenia.nsa.gov.pl). W orzecznictwie sądowo – administracyjnym podkreśla się, że umorzenie, o którym mowa w art. 55 u.f.p. nie stanowi przywileju samego w sobie, lecz jest to forma pomocy udzielonej z budżetu gminy beneficjentowi po to, by przez stosowanie zasady egzekwowania tych należności nie doprowadzić do skutków niepożądanych z punktu widzenia zarówno społecznego, jak też indywidualnego (por. uzasad. Wyroku WSA w Rzeszowie z dnia 26.11.2015 r., I SA/Rz 862/15, LEX nr 1948186: wyrok WSA w Łodzi z dnia 21.10.2015 r. I SA/Łd 366/15, LEX nr 1929650). Z art. 64 ust. 1 oraz art. 55 i art.56 p.f.p. wynika, że decyzje wydawane na podstawie tych przepisów mają charakter decyzji uznaniowych. Co do zasady uznanie administracyjne oznacza możliwość wyboru przez organ, w określonym stanie prawnym i faktycznym, konsekwencji prawnej. Innymi słowy, decydując na zasadzie uznania administracyjnego organ podejmuje rozstrzygnięcie w sposób nieskrępowany, a w ostatecznym wyborze sposobu rozstrzygnięcia powinny decydować przesłanki celowości i słuszności działania, które z kolei stanowią wypadkową wyważenia przez organ, z uwzględnieniem norm prawnych mających zastosowanie i znaczenie w danej sprawie, słusznego interesu strony i interesu publicznego (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 07.03.2014 r. II GSK 2084/12, LEX nr 1495159). Uznanie administracyjne charakteryzuje się tym, że organ administracji publicznej ma możliwość wyboru pozytywnego lub negatywnego dla strony rozstrzygnięcia po wszechstronnym wyjaśnieniu sprawy. Działanie w ramach uznania administracyjnego nakłada na organ obowiązek wyważenia interesu publicznego z indywidualnym interesem strony, gdyż zobowiązuje go do tego art. 2 Konstytucji RP w każdym przypadku, w którym w sprawie ma zastosowanie norma prawna uzależniająca załatwienie sprawy od tzw. uznania administracyjnego (por. wyrok NSA w Warszawie z dnia 04.09.2014 r. II GSK 1076/13, LEX nr 1572579). Decyzja o charakterze uznaniowym musi więc odpowiednio wyważać interesy przeciwstawnych stron- interesu obywatela z interesem publicznym, kierując się przy tym proporcjonalnością uwzględnienia obu rodzajów interesów (por. wyroki NSA z dnia 22.06.2012 r. sygn.. akt I OSK 182/12, z dnia 21.01.2012 r. sygn.. akt II GSK 1632/12 oraz z dnia 11.04.2014 r. sygn. Akt II GSK 333/13; opubl. orzeczenia.nsa.gov.pl). W państwie prawa nie ma miejsca dla mechanicznie i sztywno pojmowanej nadrzędności interesu ogólnego nad interesem indywidualnym. Oznacza to, że w każdym przypadku organ ma obowiązek wskazać nie tylko, o jaki interes ogólny (publiczny) chodzi, ale także, że jest on na tyle ważny i znaczący, iż bezwzględnie wymaga ograniczenia uprawnień indywidualnych obywateli (por. wyrok SN z dnia 18.11.1993 r. sygn.. akt III ARN 49/93: opubl. OSNCP 1994/9/181), przy czym ustalenie istnienia jednej z wymienionych przesłanek zwalnia organ od konieczności badania występowania w rozpoznawanej sprawie drugiej z nich wówczas, gdy zamierza on przyznać ulgę (por. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 26.11.2015 r. sygn. akt I SA Rz 862/15, LEX nr 1948186). Należy również podkreślić, że na ocenę okoliczności faktycznych konkretnej sprawy w aspekcie przesłanek ważnego interesu podatnika i interesu publicznego, tj. ocenę możliwości płatniczych strony i konsekwencji ewentualnej zapłaty należności przez stronę, istotny wpływ ma m. in. wysokość ustalonych i dochodzonych od niego zobowiązań (por. wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14.10.2015 r. sygn.. akt I SA/Ol 465/15, LEX nr 1929455).
W ocenie organu rozpoznającego niniejszą sprawę, wniosek strony spełnia przesłankę dopuszczającą umorzenie zobowiązania z powodu ważnego interesu strony związanego z brakiem środków na zapłatę należności bez szkody dla wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem wnioskodawcy. Z dokumentów będących w posiadaniu Urzędu Miasta Nowego Sącza wynika, iż klub MKS „Olimpia-Beskid” zakończył rok obrachunkowy 2017 bilansem ujemnym w wysokości 210.012,76,- zł. (rachunek zysków i strat 2017 roku). Ponadto sytuację finansową Klubu pogorszył fakt, iż z przyznanej dotacji w wysokości 405.000,- zł kwota 150.353,18 zł została zajęta przez komornika na poczet zaspokojenia roszczeń finansowych z poprzednich lat. W tym stanie rzeczy powstał deficyt finansowy, na który Zarząd Klubu nie znalazł sponsorów mogących udzielić wsparcia w wysokości pozwalającej pokrycie roszczeń Urzędu Miasta Nowego Sącza. Awans zespołu do rozgrywek Ekstraligi Piłki Ręcznej Kobiet przyniósł z sobą znaczne zwiększenie wydatków we wszystkich obszarach funkcjonowania Klubu. Transmisje sportowe spotkań odbywających się w Nowym Sączu oraz poza miastem stanowił ważny element promocyjny Nowego Sącza. Dzięki tej funkcji do uprawiania piłki ręcznej i sportu trafiało więcej młodzieży. Szczególnie ważny, zdaniem władz miasta był fakt, iż szkolenie sportowe stanowi dla młodego pokolenia istotny element wychowawczy, zachęcający do aktywności ruchowej a tym samym do podniesienia poziomu sprawności fizycznej. Nie bez znaczenia jest też fakt, iż obszar kultury fizycznej i sportu propaguje idee zdrowego trybu życia wolnego od nałogów. Ponadto w trakcie postępowania wyjaśniającego Zarząd MKS „Olimpia-Beskid” Nowy Sącz podkreślał, że system rozgrywek ligowych typu jesień – wiosna obejmuje w okresie roku budżetowego dwa różne cykle rozgrywkowe, natomiast program szkolenia sportowego ma charakter ciągły. Poniesione na udział w rozgrywkach wydatki są nierozerwalnie związane z realizacją zadania, które zostało objęte umową. Wszystkie ujęte w rozliczeniu dokumenty dotyczyły wyłącznie szkolenia sportowego i udziału w rozgrywkach ligowych w dyscyplinie piłka ręczna kobiet. Konieczność zapłaty zwrotu nienależycie wykorzystanej części dotacji wraz z odsetkami doprowadzi do likwidacji Klubu, wycofania zespołów z rozgrywek oraz zaprzestania szkolenia sportowego. Związek Piłki Ręcznej w Polsce w Regulaminie dyscyplinarnym Związku Piłki Ręcznej w Polsce w Rozdziale 3 § 19 ustala wysokość kary finansowej za wycofanie się z rozgrywek. Przepadnie także na rzecz związku wpisowe do rozgrywek zgodnie z Regulaminem Rozgrywek I Ligi Kobiet i Mężczyzn obowiązujący w sezonie 2018/2019 - § 7 ust.1 pkt.1. Decyzja ta dotknie szczególnie zawodniczki z Nowego Sącza, które nie będą mogły kontynuować kariery w rodzinnym mieście, a dokonać zmiany barw klubowych będą mogły po zakończeniu procedury uzyskania w Związku wpisu na listę transferową. Także czynnik dotyczący szkolenia sportowego młodzieży ma ważne znaczenie, gdyż w sądeckich szkołach funkcjonują sekcje naborowe szkolące młodziczki w piłce ręcznej. Proces szkoleniowy ma charakter ciągły. Likwidacja działalności sportowej Klubu nie tylko pozbawi szkoloną młodzież możliwości sportowego awansu ale w znacznym stopniu przyczyni się także zmarnowania wysiłku organizacyjnego, finansowego i szkoleniowego ostatnich lat pracy w szkoleniu w piłce ręcznej.
Dodać także trzeba, że tradycje kobiecej piłki ręcznej mają w Nowym Sączu sięgają lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Klub reprezentował Nowy Sącz w rozgrywkach drugiej, później pierwszej ligi i Ekstraligi a obecnie ponownie I ligi. Zespoły młodzieżowe zdobywały medale Mistrzostw Polski w kategoriach wiekowych juniorek, juniorek młodszych i młodziczek. Klub reprezentował Miasto w licznych turniejach krajowych i zagranicznych także w USA i Brazylii. Reprezentował tutejsze środowisko sportowe w organizowanych corocznie Międzynarodowych Spotkaniach Młodzieży Miast Partnerskich. Klub, dzięki wieloletniej, okraszonej sukcesami pracy z młodzieżą stał się rozpoznawalnym znakiem Nowego Sącza na sportowej mapie Polski. O istotnym znaczeniu Klubu dla lokalnej społeczności świadczy fakt, że w swojej bogatej historii ma wiele osiągnięć o znaczeniu krajowym. Stał się ważnym elementem propagowania zdrowego stylu życia, odnoszenia sukcesów sportowych dzięki wychowaniu zawodniczek powoływanych do kadry i reprezentujących Polskę w zawodach najwyższej rangi. Sukcesy Klubu spełniają ważną rolę w promocji wizerunku Miasta jako ośrodka sprzyjającego sportowym aspiracjom tutejszej młodzieży. Dzięki występom w Ekstralidze Piłki Ręcznej Kobiet w Nowym Sączu udało się pokazać w telewizjach sportowych reklamówki Nowego Sącza i obiekty miejskie służące upowszechnianiu sportu i kultury fizycznej.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że wypełnione zostały przesłanki umożliwiające organowi wydanie decyzji o umorzeniu przedmiotowej należności.
W związku z tym działając w trybie art.64 ust.1, pkt. 2 litera a cytowanej wyżej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach postanowiono orzec jak w sentencji.
Od decyzji służy stronie prawo do wniesienia odwołania do samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Nowego Sącza w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Autor: Bogdan Sekuła
Dodano: 2018-10-17 08:38:37